[Epitesz-barkacs] cso rogzites talajba /akác

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Okt. 15., Sze, 13:39:27 CEST

Acs Gabor wrote:
> Tényleg, a
> gyökerét hogyan lehet kiszedni a földből? Ezek olyan 5-10m-es akácok,
> a törzsük még nem annyira vastag. Kiásni nem szeretném egyenként,
> többszáz darabról lehet szó. Ki tudom húzni valahogy személyautó
> vonóhoroggal, vagy csak tönkrevágnám vele a kocsimat?

Szerintem tönkrevágnád a kocsit.

Ha bármiért kell odamennie daruskocsinak, vagy helyben el tudsz kapni
egyet, akkor abban az állapotában, amikor még csak a korona van
legallyazva, talán ki tudja húzni a földből, de ez se biztos.

Másik lehetőség, hogy csak körbeásod valamennyire, és veszel ilyen 600
kilós elektromos csörlőt, aztán ácsolsz valami állást, amire felszereled,
és a még kötésre alkalmas hosszra hagyott törzsre drótkötelet tekersz, és
ezzel a csörlővel megpróbálkozol. Lehet, hogy még valami további csigákat
kell beszerezni, vagy két csörlő... :-)

Én csak egyszer csináltam ilyesmit: a ház sarkánál egy kis, visszakötve is
csak 300 kilós csörlővel próbáltam kihúzni egy kb csuklóvastagságú
bodzatövet. Háááát, többször lefulladt, amúgy is rögzítési gondjaim
voltak, és csak nagynehezen jött ki.

Persze a talajtól is függ. Itt képesek a növények behatolni a mészkő
réseibe is a gyökereikkel. Lehet, hogy egy lazább talajnál nagy zónában ki
tud lazulni, a vékonyabb gyökerek pedig beleszakadnak a talajba. Én éppen
ezért gondolom, hogy a daru is kellhet: ha megpróbálsz egy ilyen pár mm
vastag gyökeret elszakítani, hát rohadtul nem fog menni. Na most, ebből
rengeteg lehet. É nyilván m3-es földlabdát kiemelni nem egyszerű, tehát
sok ilyen gyökérnek kell elszakadnia.

Az átültető célgépnek nem lenne probléma, az kijelöl magának egy adott
méretű földlabdát, akörül elvágja, eltépi a gyökereket, ami marad, abból
kell a fának megélnie utána. És hát a gép fel tudja emelni azt a pár
tonnát.