[Epitesz-barkacs] Klimas futes: helyzetjelentes

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Okt. 22., Sze, 19:55:17 CEST

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> 12 kg-os zsugorfóliás kiszerelésben, méretei: 25 cm hosszúság, 8 cm
> átmérő, fűtőértéke: 18,9 MJ/kg.

> 2008 októberben már 4500 Ft/mázsa
> ----------
> még nem számoltam át gáz ill. elektromos áram vetületében, de
> borzalmasnak tűnik

45Ft/kg / 18,9MJ/kg = 2,381 Ft/MJ = 8,57 Ft/kWh.
Ha a vele való macera nem gond, ez jóval olcsóbb a gáznál is, a klímánál
is.

A tüzifa kb 24Ft/kg, a fűtőérték 14MJ/kg körül mozog egész kis
eltérésekkel, ebből meg kb 6,2 Ft/kWh jön ki.

Érdekes táblázatott leltem itt:
http://www.pannonpellet.hu/index.php?rssjon=87

Beidézve persze összeborul a táblázat, de sorrendben ezek vannak benne:

Fűtőanyag, Fűtőérték,  1 GJ hőenergia előállításához szükséges
mennyiség, 1 GJ hőenergia előállításához szükséges mennyiség ára,
Hőtermelő
berendezés hatásfoka.
Ahol n.é. van, az nem értelmezhető-t jelenthet

      Tűzifa (20% nedv.) 15 MJ/kg 67 kg 1.467 Ft 60 %
      Feketeszén 25 MJ/kg 40 kg 2.200 Ft 70 %
      Barnaszén 17 MJ/kg 59 kg 1.941 Ft 70 %
      Földgáz 34 MJ/m3 29 m3 3.029 Ft 85 %
      Propán-bután 45,7 MJ/kg 22 kg 5.996 Ft 85 %
      Villamos energia (nappali) 3,6 MJ 278 kWh 10.556 Ft 100 %
      Levegős hőszivattyú n.é. 79 kWh 3.002 Ft n.é.
      Szondás hőszivattyú n.é. 70 kWh 2.660 Ft n.é.
      Fapellet 18 MJ/kg 56 kg 2.667 Ft 90 %

Látszik, hogy a fa a legolcsóbb fűtőanyag, de roppant érdekes, hogy a
földgáz és a levegős hőszivattyú szerintük (is) egy árkategória már, és a
szondás hőszivattyúnak nevezett valami (ami valszleg a földből húzza fel a
hőt) már olcsóbb a gáznál.

A direkt villany a legdrágább persze, a pb gázos kb az éjszakai áramos
direkt villany árában van (hőtárolós kályha).

Valószínűsítem, hogy az éjszakai áramról menő kútvíz-padlófűtés
hőszivattyú veri a fafűtést is. Ha a ház jól van hőszigetelve, és
feltételezve a tényt :-), hogy az éjszakai áram az nem éjszakai, hanem
különmért, tehát a nap több szakában is adják összesen 8 órán át, így a
padlófűtés és a falak hőtároló képességét meg a ház (jó kialakítás esetén)
jó nagy melegedési (hülési) időállandóját kihasználva ez egy reális módi.
És ez azért mégse ontja a füstöt, és nem kell fát vágni, nem kell
fáskamra. (Ezeknek a költségei mindig jótékonyan ki vannak felejtve.)