[Epitesz-barkacs] egy komparátoros kérdés

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Okt. 23., Cs, 09:25:38 CEST

szepygab at gmail.com wrote:

> [...]

1,2V-tal nem lehet feltölteni ezeket az aksikat. A töltött aksik fesze a
töltőről levéve közel másfél V.

Ha tökegyszerű töltőt akar valaki csinálni, akkor csak egyet lehet tenni:
a ráírt áramú áramgenerátort csinálni, és időre menni, valamint vigyázni
rá, hogy kisütött akku kerüljön fel töltésre.

Sirleslie megmutatta, milyen bonyolult egy jó töltő. Nekem is van egy
vásárolt, 4 aksit tölteni képes duracell töltőm, ami elég fura dolgokat
művel, látszik, ha megszkópolom. És hővédelem is van benne, de ezek a
spéci szerkezetek általában gyorstöltők. Ez pl 1 óra alatt felnyomja az
aksikat nulláról.

De pl az akkus csavarhúzónál már időre megyek, annak igen gagyi töltője
van. Le van írva a kezelési utasításban, hogy mennyi ideig kell tölteni,
annyira be van állítva egy pluszos időzítő. A töltés végén érezhető is,
hogy meleg az akkupakk.

Ha nagyon automatikus valamit kéne csinálnom, de egyszerűt, akkor
áramgenerátor és hőfokérzékelő lenne benne. 35-40 fok körül kéne
lekapcsolni.

Csepptöltés? Ez a duracell is csinál valami ilyesmit, de még nem mértem
meg, mekkora is az áram, amikor benne hagyom az akkukat, de már átkapcsolt
a piros led zöldre. Tök hideg marad ettől az áramtól, az biztos. Valszleg
leginkább a mérőáramok kompenzálása a cél, de végülis van valami kis áram.
Valszleg az ekkor benyomott icipici teljesítményt simán eldisszipálja az
aksi, de lehet, hogy a gyorstöltés végén a lehülés után még fér bele
valamennyi. Még sosem mértem ki, hogy van-e különbség a töltés végén
kivett, és a még mondjuk 10-20 órán át benne hagyott aksi között. (Nincs
komparált kisütő ketyerém.)

> A cellák jó része gyorstölthető, tehát nem éri baj akkor sem, ha
> eleinte akár 0,5 C-vel töltöd.

Sőt, még többel is lehet. Pl ez a duracell a rajta lévő adatok szerint az
AA aksik közül a NiMH-kat 2A-rel, a NiCd-ket meg 1A-rel tölti. Méghozzá
valami lüktető árammal, a lüktetés 0,5Hz körüli, a szünetekben belemér
biztos, de nem tudom, mit is néz (a hőmérsékleten kívül).

Ezzel sima elemeket is szoktam tölteni. Meglepően jól csinálja. Persze a
benyomott 1 vagy 2A elég rövid ideig megy bele, mert az elem fesze túl
gyorsan emelkedik, szóval néhány másodperc múlva átmegy hibajelzésbe
(piros villogó led). Ha megismétlem párszor, akkor egy távirányítóban lévő
ilyen elem még jó sokáig ellátja a funkcióját. (Ráadásul ismételni is
szoktam.) Vannak már sok éves ilyen elemek, amik még mindig működnek.

Szóval én inkább elmennék, és vennék egy jófajta automata töltőt, ami jó
lenne, ha kisütni is tudna. Nem olcsó, de nem is egy anyagi katasztrófa.

Kérdés: 9V-os NiCd-re is van ilyesmi? Most ezt az egy ilyen aksimat előtét
ellenállással 13,5V-ról töltöm időméréssel. Biztos nem töltődik fel
teljesen, mert még csak meg se melegszik, de nem olyan nagy probléma. Egy
ilyen műszerem van csak, amibe ez való. Még csak azt se tudom, hány cella
is van benne pontosan.