[Epitesz-barkacs] egy komparátoros kérdés

Acs Gabor agabor at electrodesign.hu
2008. Okt. 23., Cs, 13:16:44 CEST

Az áramgenerátor a 18-as ábra, a 19-es a kimenő fesz. megnövelését mutatja.

Az RL lesz a terhelésed, vagyis a töltendő akksi. R1 pedig a
figyelőellenállás. A 7805 pl. azt csinálja ebben a kapcsolásban, hogy az
R1-en igyekszik tartani az 5V-ot. Így a föld irányába mindig annyi áram fog
folyni, ami az R1 ellenállása által meghatározott áramot jelenti, 5V-on (ohm
törvény).
Úgy is mondhatnám, hogy a 7805 addig fogja emelni a kimenetén a
feszültséget, hogy a terhelésen annyi áram folyjon, ami a
figyelőellenálláson épp 5V-ot jelent. Így ha változik a terhelés, ő mindig
utánaszabályozza a kimenőfeszültségét, hogy megintcsak 5V legyen a
figyelőellenálláson.
A képen lévő képletből látszik, hogy a 78xx földlábán folyó áramot még hozzá
kell adni R1 áramához. Ezt az Id értéket a kiválasztott 78xx táblázatában
megadják (lásd fentebb), a 7805 esetében ez 6mA.

Ha Neked 7905 van otthon, biztos találsz annak az adatlapján is
áramgenerátor kapcsolást.
Mivel a figyelő ellenálláson a 7805 esetében 5V esik, az akksid a töltés
vége felé felmegy kb. 9,5V-ra, plusz még van némi esés a 7805-ön is (ezt
nevezik dropout-nak), ami 7805 esetében kb. 2V, olyan tápot kell a töltőd
elé rakni, amiből legalább ennyi (5+9,5+2=16,5V) ki fog jönni. Nekem 24V-os
volt kéznél. Mivel 35V-ig bármi jöhet alapkapcsolásban a 7805-re, itt meg
még bejön az akksi feszültsége is, 16,5V és harmincvalahány között bármit
rákapcsolhatsz, akár egy trafó egy diódával és valami elkóval is megteszi.
De ha túl nagy lesz a bejövő fesz. (főleg ha nagyobb áramokkal akarsz
tölteni), melegedni fog erősen a 7805. Van benne túlmelegedés elleni
védelem, de ilyen esetben érdemes valami hűtőlemezre felcsavarozni. Nekem a
24V táp és 40mA terhelés mellett kellemes meleg volt, olyan 40-50 Celsius
lehetett. 120 körül kapcsol le. Addig nem érdemes felmenni, mert nem fogod
tudni, mennyi időt töltött.

Remélem, nem bonyolítottam el nagyon.

Gábor