[Epitesz-barkacs] MÉRÉS Klimas futes

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Sze. 16., K, 10:23:18 CEST

Ez a légsebesség mérés érdekes lehet épületek tömítettségének a mérésénél
is, ami nekem újkeletű gondolat a hőveszteségek mérése szempontjából. Már
nem emléxem, melyik linken láttam, hogy van cég, amelyik foglalkozik
ilyesmivel.

Megtáplálható valami ventillátor segítségével a lakás, épület, annak lehet
mérni vagy tudni a légáramát (térfogatáram), valamint lehet mérni a lakás
nyomásnövekedését (vagy csökkenését). Ezután vagy hőkamerával lehet nézni,
hogy ha bent meleg van, hogy hol áramlik ki intenzíven a meleg levegő,
vagy van valami füstös megoldás is (biztos van erre alkalmas, nem büdös,
szennyező anyag, nem tüzet kell gyújtani a lakásban), és lehet látni, hol
füstölög a lakás. :-) (Szomszéd kihívja a tűzoltókat. :-) )

Erre is alkalmas lehet egy ilyen légsebességmérő. Nekem már a ventillátor
hivatalból be van építve. :-) (Csináltam egy zugot, ahol lehet úgy
festeni, hogy a festékpor kifelé igyekezzen). Már ezzel is látom, hogy a
tömítettség hagy maga után kivánni valókat, de hát itt nem csodálkozom
rajta.

Na persze tudom, hogy sokan ennek ellene vannak, én meg annak volnék a
híve, hogy a szellőzés kézbentartott legyen. Mégpedig egy hőcserélős
rendszeren keresztül. Ennek a nekem legszimpatikusabb módja az, hogy van
két légcsatorna egymástól tök függetlenül, de egy ponton egymás mellett
haladva, mindkettőben van egy-egy levegő-cső hőcserélő. Tehát csövekre
húzott lemezek, mint akár egy klímában. A csövek meg hőcsövek, amik a két
légcsatorna falán átmennek.

A meleg oldalon meg kell persze oldani a kondenzvíz elvezetést, és mindkét
oldalon a tisztíthatóságot. Vagy akár ez a hőközlő egység 1:1-ben
leszerelhető kéne legyen egyszerű eszközökkel, és akár ki is lehessen
slagolni. A fertőtlenítésre meg jópofa szerek vannak, amik klíma, meg autó
utastér a szellőzőkkel együtt történő fertőtlenítésére valók. Itt úgy
menne, hogy le kéne zárni a légáramlást, és a rendszerbe befújni ezt az
amúgy kellemes illatú anyagot, hagyni benne kóvályogni egy ideig, aztán
lehet szellőztetni. Ami nekem van, az egy ceresit termék.

Klíma fertőtlenítésre egy egyszerű kalodát fogok csinálni, ami fóliával
van borítva, és rá kell csak tenni a klímára, azt ventillátor üzemmódra
kapcsolni, és az így lezárt térbe belefújni egy adagot ebből, amit a venti
mindenhova eljuttat. Ez - a ráírás alapján - mindenfélek mikroorganizmust
elpusztít az adott térben.

Autóknál úgy használatos, hogy el kell indítani a klímát, meg a szellőzést
úgy, hogy nem bevonva a külső levegőt, beállítani a flakont az autóba,
lenyomni teljesen, ettől úgy marad, rácsukni az ajtót. A flakon teljes
tartalma kiürül, és x percig hagyva az autó utasterét a szellőzőkkel
együtt kifertőtleníti. Aztán szépen ki lehet szellőztetni. (Nálam nem
aktuális, nem klímás a járgány, persze fertőtleníteni azért biztos nem
ártana. :-) )