[Epitesz-barkacs] kismegszakito

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Sze. 24., Sze, 19:39:31 CEST

szepygab at gmail.com wrote:

> Van valami ertelme egy lakasba B-s karakterisztikaju (gyorsabb)
> kismegszakitokat szerelni?
> Mintha a C-s lenne az általánosan használatos, de mindkettő
> beszerezhető.

Attól függ, mi a cél. Mindenesetre az óra alá a gyorsabbat szeretik rakni.

Ha viszont az óránál valami mackósabb kismegszakító van (az elműé), és
hegesztőtrafót is akarsz használni (nem veszel kis invertert :) ), akkor
egy kisebb B-snél bekapcsolási problémák adódhatnak. Ha nincs olyan
fogyasztó, aminél a bekapcsolási tranziens áram nagy, akkor vezetékvédelem
meg izzókban előforduló zárlatok hatására jobb a B-s, ami nem csak
gyorsabb, hanem a zárlati áram is valamelyest kisebb.

Én pl előszeretettel használom áramforrásokban is, mert megvédi pl a
tirisztorokat, csak meg kell oldanom a traffancs lágy bekapcsolását.
Ellenben, ha trafót kell bekapcsolni, a C kevés, ha persze akkora,
amekkora ott az áram szokott lenni, ekkor kell D, de háztartásban ennek
semmi értelme, főleg jó drága is.

(Háztartásban amúgy is az egymás után rakott kismegszakítók szelektivitása
elég szerény. Ha nem nagyon térnek el a betáp kismegszakítótól, akkor az
egész áramútban mind lever zárlat hatására. Tehát a szerepük inkább az,
hogy le lehet velük szakaszolni szerelendő vagy más miatt feszmentesítendő
áramköröket. Szelektívebb, ha B-k vannak használva, de csak nagyobb
eltérésnél. Pl ha 25A a betáp, akkor még a 16-os se biztos, hogy egyedül
ver le zárlatkor, de egy 6-osnak már van esélye. (1A-eseket is lehet
kapni!! :-) )

Ha a cél az áramszolgáltató által adott teljesítmény max kihasználása,
akkor viszont C-t kell használni azon az ágon, ahol ez kell, ugyanakkorát
vagy akár nagyobbat, mint amit ők beraktak. Zárlatkor lever mindkettő, de
túlterhelésre az övéké fog csak leverni.