[Epitesz-barkacs] krumpliarusok

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Sze. 27., Szo, 12:44:14 CEST

Kiakaszt egy jelenség:
Krumpli-, hagyma- alma-... árusok járják az utcákat, és hangosbeszélőkön
ordítanak reggel óta, egymást váltva.

Ez jobb helyeken is divat? Mi az ábra nyugatabbi országokban? Vagy akár a
szlovákoknál, románoknál? Lehet, hogy tévedek, de ez úgy tűnik, mintha
magyar sajátosság lenne, de ha tévedek, homályosítsatok már fel!

Mi lenne, ha mások is nekifognának, és nem csak az "itt a szabolcsi alma,
hagyma, télálló burgonya..." dumák mennének, hanem "fakivágást,
kertrendezést vállalok", "itt az új indesit mosógép", "használjon calgont,
mosógépe tovább él", vagy én is mennék, hogy "nagyteljesítményű
egyenáramforrások kaphatók itt-és-itt", de jöhetnének a húsüzemek is, hogy
"itt az új paprikás szalámi, frissen készült párizsi...", aztán "új
autórádiók érkeztek az elektro worldbe!", "most vásároljon
kerítéselemeket, akció a baumaxban!", "fedezze fel az új wichy liftaktív
kurvaanyámat, ránctalanítás felső fokon", "....mert ön megérdemli",
"matracok csak természetes anyagból, most akciósaaaaaan!", "... csak
önnek, csak most, csak hogy ne tudjon se aludni, se normálisan élni
otthon, csak önnek óbégatunk reggeltől estig..."

Vannak, akik a kereskedelmet is kivihetik az utcára? Micsoda dolog ez?
Engem rohadtul feháborít. Ha akarok venni bármit, megkeresen azt a helyet,
ahol árulják, és oda megyek, nem?

Én megértem, hogy régen más volt az ábra, volt JEGEEEEES!!!, meg
ÓSZEREEEES!, meg drótos-fótos cigányok is járták az utakat, itt-ott
megcsináltak egy-egy vödröt, sőt, láttam összetört porcelántálat is
fantasztikus módon körbedrótozva, és ezzel tovább használhatóvá téve (még
gyerekkoromban), na de az tanyán, faluhelyen volt, és nem hangosbeszélőn
óbégattak! Jó persze a jeges az más volt, az városban óbégatott, de
állatnagy volt rá a kereslet, nem volt hűtőgép, és a jég azért mégse
olyan, amiért az emberek elmentek a közértbe. Szép nagy négyzetesoszlop
alakú jegeket hordtak, kb 15x15 centi vagy 20x20 centi lehetett, és vagy
egy méter, aztán persze darabolták. Akkoriban ez megfelelt kb annak, mint
most a szemétszállítás, csak azért kellett óbégatni, mert a lakóknak is
közre kellett prompt működniük, be kellett rögtön vinni a jeget.

Na de ma mi a fene indokolja, hogy bármilyen terméket így árusítsanak?
Vagy megfordítva, mi indokolja, hogy a többi terméket ne így árusítsák? Mi
ez a kivételezés? Ez engedélyhez kötött, vagy csak hallgatólagosan
megtűrt, netán üdvözölt jelenség? Ha igen, miért? Nem degradálódik ezáltal
is az épített környezet? Nem lesz rosszabb a lakóknak? Vagy egyiknek igen,
másiknak nem? Miért kell annak is eltűrnie, akinek ez nem tetszik, azért,
mert vannak, akiknek meg tetszik? Ilyen alapon lehetne kirakni bazi
hangszórókat is pl, és lehetne popzenei koncerteket lenyomatni úgy, hogy
2km sugarú körben hallatszódjon! Sok fiatalnak tetszene, bizonyos zenéknél
lehet, hogy nekem is, de nem bármikor, bármit, bármennyit!

Jó, én egy morgós vénember vagyok, elfogadom, engem már a sétáim során
üvöltöző kutyák is zavarnak. Erről konkrétan tudom, hogy vannak országok,
ahol nem megtűrt az ugatós kutya. Vagy el kell távolítani, vagy meg kell
műttetni a hangszálait, hogy csak "némán" tudjon ugatni. Magam is láttam
ilyen kutyát. Meglesném azt az amerikai vagy újzélandi települést, ahol
ezek az óbégatós krumpliárusok járkálhatnának a hangosbeszélőikkel.

Uff. :-)