[Epitesz-barkacs] homlokzati dubel

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Sze. 29., H, 20:34:49 CEST

vajk fekete wrote:
> nekem errol sajat velemenyem van:

Amit természetesen tiszteletben szeretnék tartani.

> a terulet jelleget igenis a nepsuruseg hatarozza meg. marmint
> alapvetoen. egy csaladi hazban se nagyon lakjon ket csalad, ha nem
> muszaj.
>
> mert persze, hadd csinaljanak kulon lakast a tetoterben. meg tkp ha
> ugy nez ki mint egy mezei haz, akkor miert ne lehetne ikerhaz ket
> lakassal. es tkp ha van akinek eleg 60m2, akkor miert ne lehetne
> sorhazat epiteni a csaladi hazak koze.

Szerintem nem nagyon látjuk máshogy a dolgokat, csak más a megközelítés.
Én úgy látom, hogy a házzal való beépítési sűrűség (tulképpen a telek
beépíthető %-a), és a házméret, annak a kinézete bőven elég, ha családi
házas jelleget ad. Ezen belül annak kicsi jelentősége van, hogy ott hogy
osztják be egymás között a lakók.

Én pl nem örülnék egy olyan családi háznak, ahol jó nagy a család, és
sorház kinézete van, de az egész egy kubaszov nagy lakás. Annak nincs
akadálya, hogy legyen több bejárat ugye. Szóval asszem nem a lakások száma
a lényeg, hanem a házak alakja, egymáshoz képesti elrendezése, mérete, a
telken belüli elhelyezése. Innentől nem mindegy?

Gondolj a többgenerációs családokra. Néha úgy oldják meg, hogy
elkülönítenek egy részt a nagymamának, akinek van saját konyhája,
bejárata... nem zavarja a fiatalok életét, meg azok se az övét, de mégis
egy család, csak nem úgy, mint régen, hogy a dédunokától a nagyszülőkig
mind benn aludtak az egyszem szobában a tanyán.

> aztan amikor a regen voltnak felere csokken az egy lakosra juto
> terulet, akkor rajovunk hogy:
>  - problema az utcan parkolas, nem tud vegigmenni a kukasauto a
> parkolo autoktol

Jobb helyeken megoldják (akár erre kényszeríteni is lehetne a lakosokat),
hogy a telken belül, vagy a házba tervezett garázsban parkoljanak. Végülis
ez a lakóknak is egyfajta érdekük.
Amúgy ma már egyáltalán nem ritka, hogy a családban több, akár 3 autó is
van. Megnőnek a gyerekek, jó állásuk van... kell nekik is az autó, de az
öreg szülék is még nem annyira öregek... szóval az autókérdés nem olyan
egyszerű.

>  - nagy lett a forgalom az eddig csendes kicsi utcakban

Ó, ehhez elég, ha felaszfaltozzák, méginkább, hogy odarakják a buszt. :-)

>  - nem birjak a kozmuvek a terhelest. villanyt huzni meg csak-csak
> lehet, de pl ha a tervezett fole megy a csatorna terhelese, azt nem
> egyszeru megnovelni

Ez nemigen szokott probléma lenni. Hihetetlen keresztmetszetű csöveket
raknak le, ha már belefognak. Csatorna ügyben a probléma az lehet itt-ott,
ha elvetemült módon a csapadékvizet bárhol belevezetik.

>  - nincs elegendo kozszolgaltatas, nincs hely az ovodaban, iskolaban

Ez már valódi probléma. Az építési engedélyeket kiadó önkormányzatoknak
kell rálátniuk. De csaknem mindegy, ha kis helyre engednek sok embert
(lakótelep), vagy terjeszkedik a település. (Az utóbbi drágább.) Itt
jelentősen elromlott a hangulat, az életminőség, amikor még 90 előtt épült
ide egy 420 lakásos lakótelep 4 emeletes házakkal. Előtte jóval
hangulatosabb volt az a rész.

> egyaltalan, az adott hely jellege total megvaltozik, csendes nyugodt
> csaladi hazas, kertvarosi jellegbol nyuzsgo zsufolt elettel teli
> varosiasabb jelleguve valt.
>
> es visszacsinalni nem lehet... orokre elcseszik.

Így van, ezzel messzemenően egyet tudok érteni. Az viszont, amit csatoltam
a guglihoz, ilyen problémát nem okoz. Az építésznek valahogy sikerült a
családi házas jelleget, az annak megfelelő hangulatot megtartania, talán
még emelte is a környék hangulati szinvonalát. Néha szívesen sétálgatok
ott.