[Epitesz-barkacs] beultetett mikroelektronika

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Ápr. 29., Sze, 12:22:52 CEST

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> pontosítom a kérdést:   legyen-e otthon önkiszolgáló orvosi
> minirendelőm?

Ne legyen. A rendelő (és az abban dolgozó) más betegekkel foglalkozik.
Hacsaknem orvos akarsz lenni. :-)

> (legyen-e otthon laikus félautomata defibrillátor, legyen-e otthon
> tűszúrásos cukormérő, stb )

A defibrillátor egy hasznos eszköz, lassan elterjed, hogy minden sarkon
lesz egy. Otthon csak akkor jó, ha van, ha van olyan beteg, akinél lehet
számítani szívmegállásra, és nem egyedül él az illető, sőt, jó esély van
rá, hogy mindig többen vannak a lakásban.

A cukormérő egy roppant hasznos eszköz. Ha valaki bármilyen kockázati
tényezőt hordoz a cukorbetegséggel kapcsolatban, jó ha tudja, ez nagyon
alattomosan támadó nyavaja. Semmit nem érez, és az is megeshet, hogy marha
magas szintnél derül ki. Ennek a használata szinte nulla kockázatú.

Mérésre érdemes csoportok: túlsúlyosak, dohányosok, nem nagyon fiatalok,
keveset mozgók, iszogatók (főleg töményeket, uram bocsá édes töményeket
iszogatók), édesszájúak, és még biztos van. Időnként mindenkinél meg kéne
mérni egy ébredés utáni éhgyomori szintet, fél...egyévenként. A kockázati
csoportoknál én, ha körzeti orvos lennék, inzulinszintet is méretnék, bár
nem tudom, ez drága módszer-e. Ugyanis először csak az inzulinszint
emelkedik meg, amikor kezd kialakulni az inzulin rezisztencia, és csak
akkor emelkedik meg a vércukorszint, amikor már képtelen a szakszervezet
elég inzulint termelni (első és második stádiumnak fogható fel). A
harmadik szint, amikor már a vércukor szintje eléri az ún. veseküszöböt
(kb 9 mmol/liter=162 mg/deci), amikor már a vizeletben is megjelenik a
cukorszint. Sokaknál csak ekkor fedezik fel valami vizeletvizsgálatkor.

> ha életben akarok maradni a jelenlegi eü ellátás mellett
> (politikamentes mondat!)

Lehet, hogy politikamentes, de rendkívül szakszerűtlen (még laikus szemmel
is) már a kérdésfelvetés is.

Ma már beszerezhetők simán nem csak vércukor, hanem koleszterinmérő
ketyerék is. Ezeknek a mérése utáni esetleges rossz értékeket látva a
delikvens észbe kap, és pl változtat ijedtségében a kajaszokásain vagy a
mozgásmentességén. Én már, ha ezzel foglalkoznék, iskolás korú gyerekek
szüleinek is javasolnám, ha a gyerek kövér, lustácska...

Sőt, a tornaórákon nem csak a mozgással foglalkoznék, hanem lenne olyan
is, amit tanteremben tartanak. Ezen akár illusztrálnám is a gyerekeknek,
hogy ha mozog (lehet részletezni, hogy mit hogyan), akkor elkerülheti az
olyan állapotokat, amik már akár 50 körül előállhatnak. És ezeket lehetne
illusztrálni. Meg lehetne mutatni, hogy az az öreg ott, ugyanilyen gyerek
volt, mint ti, de nem csinált semmit, ezért most épp látni, hogy szinte
agyvérzést kap, ha be kell kötnie a cipőjét... kitörik a válla, ha hátul
összenyomom a könyökét, kitörik a nyaka, ha annyira hátrahajtom a fejét,
hogy úgy tudjon felfelé nézni, ahogy ti tudtok... és még egy halom
látványos nemtudást be lehetne mutatni videón vagy valahogy.

Az elrettentés szerintem van olyan hatékony, mint az ösztökélés. Ebben az
elrettentésben segíthetnek ezek az otthoni ketyerék is. (Kivéve a
defibrillátort, bár az is - az ifjabb nemzedéket, látván, hogy az öreg
milyen szituba került, mert milyen életmódot választott.)