[Epitesz-barkacs] PET palack találkozása egy hűtőkompresszorral

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Aug. 3., H, 16:12:53 CEST

SirLeslie wrote:

> Nekem volt "szerencsém" az ellenkezőjéhez: nem bírta ki. Majdnem pont a
> talpára
> esett le, így a kupak felhasadt a tetején, majd oldalára fordulva sietve
> "odébbrakétázott" 8-10 métert... kb 1 deci haradhatott az alján.

Aha. Úgy tűnik, nem mindegy, hogy esik. Nekem az oldalára esett kb. Lehet,
hogy minél nagyobb a gyorsulás (lassulás), annál több CO2 akar kimenni a
folyadékból? Mert ugye ha az aljára esik, ahol elég kemény az anyaga,
lehet, hogy nagyobbat koppan.

Vagy esetleg ekkor a függőleges helyzet miatt nagyobb a hirtelen
nyomásváltozás alul, és ezért? Egyszer úgy 3 méterről leszakadt egy
betonnal teli vödör valahogy. Szépen pozícióban maradt, úgy zuhant le, nem
betonra, földre. Tök szétment a vödör, oldalt felhasadt. Kb 60-80-szoros
lehetett a nyomás az oldalán, mint a normál statikus helyzetben, ezt nem
bírta. Ez a palackoknál is bejön, tehát ha talpra esik, akkor az alján a
nyomás kb 100-szorosra nő, ha 1 centin belül áll meg, és 1 méterről esett.
Na jó, az eredeti hidrosztatikai nyomás nem számottevő, kb 0,025 bar,
ennek a 100-szorosa csak 2,5 bar, ennél helyből több van a palackban
jóval. Aztán az is lehet, hogy a CO2 kiválás sem azonnali, szóval előbb
jön ez a hatás, aztán a jóval nagyobb hatású gázkiválás.

A te esetedben is azért figyelemre méltó, hogy a kupak nem bírta, nem a
palack. A vödör, mint tartály, sokkal kisebb nyomást bír, mint a pet
palack.