[Epitesz-barkacs] fúvókák és tűzterhelés

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Aug. 17., H, 19:37:28 CEST

Azért az érdemi kérdésre is valamit.

Ha van egy tűz, ami mondjuk 10kW hőteljesítményű (nem olvastam a linket),
akkor, ha arra vagy kíváncsi, hogy ezt a hő_teljesítmény_t mennyi víz
felmelegítésével majd elpárologtatásával lehetne elszállítani, hát íme:

A víz fajhője 4,2kJ/kg, a forráshője, amitől gőzzé tud válni, kb
2270kJ/kg.

Tehát, ha az oltóvíz, amit permeteznek, eredetileg mondjuk 20 fokos, akkor
4,2*80+2270=2576, szóval kb 2570kJ/kg hő felvételére alkalmas.

A 10kW másodperceként 10kJ-t jelent tehát, ebből következik, hogy

10kJ/2570kJ/kg=3,9e-3 kg, vagyis 3,9 gramm 20 fokos víz elforralásához
elég a 10kW.
Azaz percenként 2,33 deci, óránként meg 14 liter. Persze feltéve, hogy az
összes víz a hő elszállítására fordítódik elgőzölögtetéssel.

Más:
Minap olvastam egy érdekeset: a 18 fokos nátronlúg (nem tudom, milyen
tömény) másfélszer olyan gyorsan tud lehűteni valami forró anyagot, pl
vasat, mint az ugyancsak 18 fokos sima víz. Na ez marhára meglepett.
Edzéskor van jelentősége.