[Epitesz-barkacs] fafuro (volt Re: Talajfuro)

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Aug. 24., H, 15:45:16 CEST

Hofferek Attila wrote:

> Végülis ja. Ez nem annyira precíziós téma, úgyis kézi fúróba fog az
> ember ilyesmit.

Így van. De mondok egy csápolást csaknem eltüntető megoldást. Akkor van rá
szükség, ha meg van erőltetve egy fúró, és deformálódik a lágy szára, vagy
ha a befogás körül vannak gondok.

Tehát a valamit befogom a fúróba, látom, hogy csápol rendesen. Gyors
forgás közben a hegyét oldalirányú erőnek vetem alá, tehát pl a satuba
fogott alu satupofának nyomom neki úgy, hogy görbüljön. Létezik az az erő,
amitől nem fog eltörni, de úgy kiegyenesedik, hogy a vége teljesen a
szimmetriatengelye körül fog forogni.

Persze egy 12-es anyagnál ez már a fúrógép miatt nem kóser, nem tud akkora
nyomatékot felvenni hajlításra, hogy ez működjön. Vagy ha nagy a gép,
talán igen.

Láttam egyszer egy FERT gerendagyártó üzemben, hogy hasonló, csak
bonyolultabb módszerrel egyengetik nyílegyenesre a tekercsben odavitt,
eléggé girbe-gurba vasakat, amikből készül a gerenda vasváza.
Makroszkópikusan olyan egyenes lesz, mintha hidegen húzott anyag lenne.
Közelről persze látszanak az egyengetőszerszámok csavarvonal alakú nyomai
az anyagon. Nagyon ügyes és termelékeny szerkezet.