[Epitesz-barkacs] xenon kerdes

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Aug. 27., Cs, 21:57:57 CEST

Mágus Bérprogram Demo  wrote:
> részlet egy leírásból:
> --------------------------------------
> Xenon szett motorba
> VASTAG TRAFÓS SZETJEINK:

> ha egy ilyet a szobában a plafonra szerelek, tud annyit mint egy 100as
> villanykörte?

Tud, de meztelenül nem egészséges. Baromi szar belenézni.
Pár éve csináltam ilyen lámpákat tesztelő berendezéseket, amikbe egyenként
50 db ilyen lámpát lehetett berakni. Brutál a fénye, ha belenéz az ember,
valamint nem veszélytelen. Szabadon nem lenne valami célszerű. Nagyon
magas a felületi hőmérséklete a dupla üveg ellenére, a belső üveg izzik,
és a nyomás benne többszáz bar. Ha felrobban, az nem kóser. Valamint jó
marha drága.

A ballaszt (így hívják az előtétet), induláskor marha nagy áramot vesz
fel, akár 16A-t is, később jön lejjebb 3-4A-re, amikor bemelegedett a
lámpa. Maga a lámpa 80-100V körüli 400Hz-es négyszöget kap, és 6kV-tal
gyújtják be. Szerintem ez a rendszer nemigen fog elterjedni a
lakásvilágításban. Nem arra való, hogy gyakran be-kikapcsolgassák.
Kifejezetten fényszórókra való, mert az ív benne kb 3mm hosszú, 1mm alatti
vastagságú. Ha vizszintesen áll, abban a pici térben is annyira nagy a
felfelé áramló nagynyomású gáz benne, hogy az ív felfelé görbül. Ennek
ellenére pontszerűnek tekinthető egy tenyérnyi paraboloid számára is,
tehát kiváló reflektor fényforrás.

Repülőgépekhez csinálnak 35W-nál nagyobbakat is. Ezeket még sokkal kisebb
sorozatban gyártják, aránytalanul drágábbak is.

Szerintem olyan ballaszt nem is készült még sehol, ami nem 12 vagy 24V-os
aksiról táplálkozna, hanem hálózatról, max barkács célból valaki
csinálhatott.