[Epitesz-barkacs] Pára...

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Dec. 11., P, 12:10:13 CET

Hofferek Attila wrote:

> Nem tudok, a lenti fürdőben van kád, ott fürödnek a gyerekek. Mi
> lefekvés előtt a fenti kis fürdőben zuhanyzunk egyet, nagyon nem
> használjuk a lentit.

> Csak a teregetés, meg az a k.va gázbojler. Nem

Számolgattam picit, valszleg a fő nedvességforrás nem a fürdés, nem a
gázbojler, hanem a ruhaszárítás.

Jó, azt elismerem, hogy nem tudom megsaccolni sem, hogy a fürdéstől mennyi
vízgőz keletkezik, lehet, hogy az számít. Talán ha vennél egy
páratartalom-mérőt, kiderülne, hogy mi az ábra.
Lehetne olyasmit játszani, hogy a fürdés alatt és után a fürdőszobák ne
legyenek összenyitva más terekkel, és ki legyenek szellőztetve. Na ez nem
egyszerű, mert sokan már a gondolatától is elborzadnak, hogy bejön a
hideg, amikor még vizesek...

A gázbojlert számolgattam. Ha ő állítja elő az összes melegvizet, ami kell
a fürdéshez, ez legyen 200 liter 20 fokkal melegebb víz, mint ami a
csapból jön, ehhez kb 17MJ energia kell, tehát kb fél m3 gáz. Ebből az
égéstermékben kb 7 deci víz képződik, persze gőzként. Nem mondom, hogy
jelentéktelen, de a ruhaszárításból szinte biztos, hogy több. Ezt
mérleggel is meg lehet mérni: mosógép betöltés előtt száraz ruha, és ha
ugyanabba az tartóba volna kiszedve, a nedves ruha megmérése. Nem biztos,
hogy mindig megy, mert nők szeretnek néha ruhákat csuromvizesen
felakasztani, mert nem szabad centrifugálni. Ekkor a víz egy része ugyan
lecsurog a kádba, de ha nem oda, akkor az is elpárolog... szóval ez lesz a
főbűnös.

A megoldás profi módon valami ellenáramú, páraleválasztós szellőztetés.
Aztán vannak mindenféle párátlanítók, pl a reklám szerinti pápápára :-),
de azzal biztos sokat kell tökölni. A hűtőgépelven működők meg nem olcsók,
de ha a páratartalom bőven több, mint 60% (valószínű), akkor megérheti,
nem kell életmódot változtatni.

Amit mondtam, egy kicsit nyitott hűtőgép akárhol a cikis résszel egy
légtérben kb ugyanezt csinálja, csak rosszabb hatásfokkal. Ez nem lehet
antiforst hűtő, hanem valami hagyományosabb, az a fajta, aminek a
hűtőlemezéről lecsurog a lé, és kifolyik hátra a kompresszorra rakott
edényre. Ezt a vizet kell onnan elvezetni valami edénybe. Na afelől nincs
kétségem, hogy ezt se fogod megcsinálni. :-)

További lehetőség: kinézni egy ablakot, páralecsapónak. Olyat, ami nincs
nagyon szem előtt. Ebbe berakni egyetlen üvegréteget, és alul kiképezni pl
25x25-ös fehér kábelcsatornából egy vízgyűjtő vájút, amiből cső vezeti a
vizet valahova (nem kifelé, mert ott belefagy), ahonnan ki lehet önteni,
vagy eleve bekötni a csatornába. Valami vékony cső is elég. Ez az ablak
mindig jó hideg, és folyamatosan fog izzadni, és ömlik le róla a víz. Nem
mondom, hogy energiatakarékos, de olcsó, könnyű megcsinálni.

Amúgy nem értem az építészeket. Miért nem szoktak betervezni ruhaszárító
helyiségeket legalább. Itt lehet a mosógép is, sosincsenek szem előtt a
száradó meg a szennyes ruhák sem... Ha több a hely, itt lehetne egy
stabil, sosem összecsukott vasalóhelyet is kialakítani. Ezzel szemben a
nők a fürdőszobában teregetnek, és aki ekkor a kádban akar megfürdeni,
hááát annak nagyon nem kényelmes. Már a kád eleve nem az, ha csak
zuhanyozik az ember. A gyerekek meg akár össze is csapják a száradó
ruhákat. Persze tudom, időeltolás, előbb fürdés, aztán teregetés...

Egyszer régen bedobtam a mosó-szárítóhelyiség ötletét egy ismerősömnél,
akinek az építész a lakásátalakításba be is vette. A helyiség biztosan
kisebb, mint 2x2m, de jó magas (régi belvárosi bérház), a fregoli az
egészet majdnem kitölti, de fel tudja húzni bő 4m magasra. Szóval a
száradó ruhák alatt simán el lehet járni. (Ezen át van a kijárat a
lihthofba vagy hogy írják). Sőt, ha akarja, ezt alaposan befűti, akár 40
fok fölé is, és minden nagyon gyorsan megszárad. Van ide szellőzőablak...
szóval nem a lakás lesz totál párás.