[Epitesz-barkacs] POST kód kijelzö kártya, párhuzamos portra

Acs Gabor agabor at electrodesign.hu
2009. Dec. 14., H, 22:04:53 CET

Moczik Gabor írta:
> A leszólás nem a személyed ellen szólt, remélem nem annak vetted.

Ez fel sem merült, a szakmai érveidre voltam kiváncsi.

> Konkrétan az a problémám vele, hogy ez egy igen primitív és nem
> megbízható megoldás, amit egy jóérzésű szakember maximum kísérleti
> célra, próba erejéig köt így be. A printer portot az egyszerű
> kialakításánál fogva minden féle dologra használják, már a gép
> bekapcsolásakor maga a BIOS meg az oprendszer is mindenfélét csesztet
> rajta, és ez a kapcsolástechnika még ez ellen sem védett.

Tudtommal eléggé sok PC-s CNC vezérlőprogram dolgozik ezzel a
megoldással. Mivel az LPT port maga egy eléggé egyszerű párhuzamos port,
itt túl sok varázslásra nincs lehetőség. Ha a Windows az induláskor
adatokat küld ki rajta, azokat szabályosan kapuzni is fogja, úgyhogy
ezen a porton szerintem túl sok védelmi lehetőség nincs. Talán nem
kellene a Windowsnak induláskor próbálgatnia a portokat... Vagy ki
kellene mondani, hogy a Windows nem alkalmas gépek vezérlésére ezeken a
gyári portokon.
Minden esetre a Windows indulásakor küldözgetett adatokból nekem még nem
volt problémám.

> Ha mindössze csak annyi kiegészítést kapna, hogy egy meghajtó
> fokozaton menne át a jel némi engedélyező logika bevetésével, máris
> sokkal jobb lenne, és csak néhány 50-100 Ft-os alkatrészről beszélünk.

Benne lennék, de a gyári szoftverek így működnek, sajátot meg biztos,
hogy nem fogok írni (főleg azért, mert ez így 24/24-ben jól bevált, még
ha lenne elegánsabb megoldás is).

> [...]
> És ugyanezen "próbapad" jellegű vezérléssel. Semmi visszajelzés nincs
> a tengelyektől. Szinte ökölszabályként olvasható a fórumokon, hogy
> "léptető motor mellé minek encoder". Az a minimum lenne, hogy a
> vezérlés tudjon róla mi történik a valóságban. A fórumokon az az érv,
> hogy ha egy lépés kimarad, az már eleve rossz. Igen, rossz, de ezért
> mondjuk nem kellene még a drága szerszámot is eltörni, vagy mondjuk a
> drága munkadarabot véglegesen tönkretenni, amin mondjuk már van 30
> munkaóra és ha időben észrevennénk hogy hibázik a gép, még javítható

Ebben teljesen igazad van, megbízhatóbb lenne visszacsatolással. Ezt a
tárgyalt rendszerek tudják is biztosítani, mindenki maga dönti el, hogy
költ rá, vagy nem.
Elképzelhető, hogy megfelelő túlméretezéssel még szakszerű is egy ilyen
gép. Ha annyi erőtartaléka van a meghajtásnak, amennyit soha sem fog
túllépni a terhelés, akkor ez működőképes. Persze, lehetnek váratlan
események. Nekem pl. ilyen volt az áramszünet, amikor UPS-ről a szoftver
tovább futott, a gép meg állt, encoderrel nyilván tudta volna onnan
folytatni, ahol abbahagyta. Szerencsére vissza tudtam pozicionálni oda,
ahova kellett.
Szerszámtörésem inkább abból volt, hogy alacsony fokozaton ment a
megmunkálómotor, nem volt elég nyomatéka, megállt, közben ment tovább az
előtolás. De erre nem tusok jeladót szerelni, hogy ilyesmi ne
történhessen. 30 ezres fordulatot nem annyira könnyű detektálni.

Gábor