[Epitesz-barkacs] statikus csipkelődés

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Dec. 19., Szo, 12:37:20 CET

Zsolt wrote:

> ok, ez rendben, de most néztem végig magamon és bent a lakásban kb.
> ugyanolyan öltözékben vagyok mint ősszel vagy tavasszal (papucs, farmer,
> vastag pamut póló, pamut kiskabát.
>
> és egyébként ha kint locs-pocs van akkor nem szikrázok.... csak ha fagy
> van.

Nyáron azért nem szikrázol bent ugyanebben az öltözékben, mert lehet, hogy
35 fokban alacsony a páratartalom (de akkor se 30%), bent viszont tutira
hűvösebb van. Ekkor akár 70-80% is lehet a benti páratartalom. Nincsenek
nyárról adataim, de azt érzem, hogy most 19-20 fokban is egészen fel kell
öltöznöm (per pillanat 48%, de tegnap volt 43 is), nyáron meg akkor is
lazán vagyok itt, ha ugyanennyi a hőmérséklet. Tavasz meg ősz? Akkor a
kinti uralkodik kb bent is, nem nagyon van fűtés... Ha lucskos kint az
idő, akkor melegebb van, magasabb jóval a páratartalom, és az jön be.
Amikor még nem volt fagy, itt pl 60% volt, néha fölötte.

Sok múlik a padló anyagán, és ha az netán nem szigetel, akkor a
papucs-cipő talpának az anyagán is. Ha padlófűtés van, de nem kő, akkor
annyira ki tudhat száradni a padló, hogy egész jól szigetel.

Régesrégen a BME E épületében olyan székek voltak, amiknek a lábaira
műanyag kupak volt húzva, a padló meg valami linóleum vagy pvc volt. Na
ott aztán télen-nyáron sikerült egy-egy székről felkeléssel úgy
feltöltődni, hogy mindig bazi nagy szikrák keletkeztek. Ha direkt
odadörzsöltem a hátam a támlához felkelés előtt, volt, hogy 2-2,5 centisek
is voltak a szikrák.