[Epitesz-barkacs] detektívtükör teszt

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Feb. 10., K, 13:18:07 CET

szepygab at gmail.com wrote:

> Muszaki kerdes: felig atereszto tukrot tenyleg csak feluleti (marmint
> az onmagat nezo oldalan levo feluleti) visszavero reteggel lehet
> csinalni?

Erre semmi indok nincs, hogy csak úgy lehessen. Én hibásnak tartom az
egész felvetést, mármint az eredeti levélben a körömpróbát.

Egyáltalán, ezt a félig áteresztő tükröt nem így kellene felfedezni. Ha
már, én úgy csinálnám (ha nő lennék), hogy elővenném a kistükrömet,
megnézném magam benne a nagytükör előtt állva. Ha a nagytükör
féligáteresztő, akkor jelentős fényerő-csökkenést kell tapasztalnom.

Ha netán valaki úgy gondolná, hogy a túloldalon lévők jól látják a
delikvenseket, miközben ezek úgy látják, hogy az összes fény vissza van
verve, tehát tökéletes a tükör, az képtelenség. A dolog lényege, hogy a
megfigyelt térben jóval világosabb van, pontosabban csak ott van
fényforrás. Ha a másik oldalon is lenne, azok is láthatóvá válnának.

Tipikus, hétköznapi "félig áteresztő" ablak, a nem is tükör: a
csipkefüggöny meg más efféle függöny. Kintről rásüt a nap vagy eleve jó
világos van, emiatt nem lehet rajta keresztül látni, mi van bent. Viszont
bentről jól látszik minden, ami kint van.

Van egy lakás az ismeretségi körömben, ahol egy másik, merőleges falon is
van ablak. Nos, ennél már bizony kintről is lehet az ilyen függönyön át
valamit látni.