[Epitesz-barkacs] PP tartaly

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Feb. 18., Sze, 08:50:50 CET

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> a Duna vonalán a termálvizek (emlékeim szerint) "földközelben vannak",
> és a pesti oldalon a Széchenyi fürdőig zuhan 1200m mélységig
>
> összességében (szerintem) nyáron észrevehetetlenül kevés
> energiatöbbletet tudnűl lepumpálni ahhoz, hogy télen észrevehetően
> többet tudjál kinyerni

Itt kissé más az ábra. Már jártál errefelé, gondolom biciklivel épp elég
volt. Itt még annál is picit feljebb vagyunk, és rohadt mélyen van a
talajvíz. Szóval itt nincs különösebb hő ide- vagy eláramlás. A talajban
pár méter mélyen és onnan lefelé már az évi középhőmérséklet uralkodik.

Nem ugrok neki helyből lyukat fúrni és kipróbálni, max nem jön be, mert ez
túl drága. De csináltam egy modellt, ami egy hőforrás (fúrt lyuk) körül
adott falvastagságú hengerekre, jó sokra osztja a szóba jöhető teret,
ennek kiszámoltam egy villamos modelljét, amit lehet számítógéppel is
nézni, de ha ez nem megy (én nem vagyok rá képes), akkor megépítem, és
most elsőre olyan 10ezerszeresre növeltem a sebességét. Tehát egy 200
napos folyamatnak megfelelő viszonyok lezajlódnak benne kevesebb, mint fél
óra alatt.

Ha ennek a mérése arra vezet, hogy a beküldött energia jelentős hányada
visszanyerhető, valamint hogy a szóbajöhető méretű lyukak képesek a
szükséges teljesítmény átvitelére (leginkább a feltöltés ideje a
kritikus), akkor érdemes vele foglalkozni. Ha nem, akkor nem.

Sajnos gyanús hogy nem jellemző, hogy ilyet csinálnak, de az is biztos,
hogy nagyon kevés olyan hely van, ahol az ilyen módon letolt hőt ne vinné
el áramló talajvíz.

A módszer úgy jutott eszembe, hogy gázt is tárolnak úgy, hogy régi,
kiürült gázmezőkbe lenyomják. Ott is hasonlóak a problémák: nem lehet
akárhol lepréselni a talajba annak a veszélye nélkül, hogy eláramoljon a
francba, ne legyen visszanyerhető, valamint korlátozott úgy a lepréselés
térfogatárama, mint később a kinyerésé. Meglehetsősen analóg a probléma.

Itt, ezen a környéken a talaj alkalmasnak látszik a feladatra. Nálatok,
ahol a talajvíz épeszű magasságban van, és még változik is keményen, ott
valszleg nem műk. A dunaparton (pl újpest) pláne nem, de ezeken a helyeken
más előnyök vannak. Ugyanaz, mint nálad: talajvíz alapú hőszivattyút lehet
üzemeltetni, ezzel (inverteres ketyerével) akár 5 körüli COP-ot is el
lehet érni.

Aztán persze lehet, hogy ez a talajba lejuttatott hő iszonyú költségeket
jelent. Pl ha tényleg fel akarok tölteni egy 6m átmérőjű és 6-8 (vagy 10)
méter mély talajdarabot hővel, ahova biztos több, mint 100GJ befér 40
fokos átlagos hőfokemeléssel, ahhoz többtíz kW-nyi napkollektort kéne
telepíteni, hogy egy nyár alatt fel lehessen tölteni ennyit.

3 hónap*31nap/hónap*10óra/nap*3600s/óra=3,35e6 sec, ezzel osztva a 100GJ-t
30kW jön ki. Lehetséges, hogy működik, csak eléggé drága lenne ennyi
napkollektort telepíteni.

Ha a felét vissza lehet nyerni, az 200 nap*86400s/nap=1,73e7 sec, ezzel
osztva 50GJ 2,9kW éjjel-nappal kivehető teljesítményt jelentene ezalatt a
200 nap alatt. Lehet, hogy egy hagyományos, nem szigetelt házban még kevés
is. De ha agyonszigeteli az ember, de még nem passzív ház, lehet, hogy
ennél jóval kevesebb energiákkal  kell számolni. Itt jön elő a dolog
realitása - feltéve, hogy minimum a modell igazolja az elképzeléseket.

Lehet, hogy a talajba letolt hőnek kisebb része nyerhető vissza, mint a
hőszigetelt tartályba lejuttatotté, de ha ez még elfogadható mértékű, a
berhuházás ára pariban van mondjuk 4 év energiaköltségével, amit meg
lehetne vele takarítani (most csak egy has számot írtam), akkor érdemes
lehet megcsinálni. Ráadásul egyfajta biztonságot is nyújt, mert ha ez
megvan, akkor az ember fűtésileg már csak a napsütéses időszakok össz
hosszától fog függeni, nem pedig az energiahordozók árától és
hozzáférhetőségétől.

Legjobb lenne ebből nem itthon a háznál, hanem üzletileg profitálni, de
hát ez valszleg rohadtul nem az én műfajom. Ha akarja, bárki lenyúlhatja!
Max nem bánom, ha sikeres vállalkozást épít fel rá, gondol rám is valami
aprópénzzel! :-)