[Epitesz-barkacs] speci villany tarifa

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Feb. 20., P, 12:05:39 CET

szepygab at gmail.com wrote:
> Ha a klímákat nem veszik bele, akkor marginális mennyiség lesz
> belőle.
> Egy hőszivattyús rendszer kialakítása sokmillióba kerül, meglevő
> rendszerek átállítása nagyon lassan térül meg.

Ezért az elején nem tartom valószínűnek, hogy a Mágus által kiszámolt
egyenértékű tarifa fog bejönni, hanem valami erősen kecsegtető, ami az
elején nem okoz különösebb veszteséget, hiszen kevesen fogják kihasználni.
Ha netán még valami állami támogatás is lesz benne, ezért az állam előírja
a tarifát, akkor még jobb.

Szerintem máris nem kevés ilyen rendszer üzemel. Ha az jön ki, hogy ezzel
a tarifával egy jó berendezés jóval olcsóbban üzemeltethető, mint a gáz,
akkor az épületgépészek az új építésű házaknál az építtetőknek fel fogják
vetni a lehetőséget. Persze azok a házak, amik előbb épülnek, aztán
árulják őket, ott nem tudom, mi lesz az ábra, de ha előbb van az építtető,
aztán az építés vagy átalakítás, akkor nagy esélye van a rendszer
elterjedésének.

Államilag ott jön be az előny, hogy csökken a zűrös gázforrástól való
függés, nem kell hosszú távon építgetni a méregdrága tárolókat, meg
veszekedni az ukránokkal-oroszokkal. Én még azt is el tudnám képzelni,
hogy ha európaszerte elterjedne a dolog, meggondolandó lenne a millió
sebből vérző nabukkó meg kék áramlat projekt is, amik iszonyú költségek.
Na persze ez csak az én hülye agyalmányom, lehet, hogy nulla a realitása.
Csak belegondoltam, hogy a gáz igazán fűtésre kell, az egyéb ipari
felhasználások jóval szerényebbek. Ezek nagyobb része is valszleg erőmű.

A fosszilis tüzelőanyagok visszafogásának is egy lehetséges módja lenne,
ha az áramot nem fossziliákból állítanák elő, a fűtés pedig ilyen alapúra
változna. Ha ez párosul hőszigetelési programokkal, akkor a villamos
hálózatot se kéne olyan drasztikusan fejleszteni. Az áramszolgáltatóknak
meg rendelkezésre állna egy sokkal jobban prognosztizálható fogyasztás,
ami az erőműveknek is sokkal jobb. Sőt, lehet variálni a földrajzi
egységek eltérő időjárási viszonyai miatti eltérő igényekkel is, és a
hidegebb helyekre küldeni áramot távvezetékeken... szóval elég érdekes,
jóval biztonságosabbnak kinéző módi lenne.

És ugye a lényeg, hogy maga a beletolt energia csak töredéke lenne a
ténylegesen hasznosítottnak, tehát még gázalapú erőművek esetén is
jelentős lenne a megtakarítás.

Szóval én bizony nagy jövőt látok ebben, ha nem is egy-két éven belül.