[Epitesz-barkacs] speci villany tarifa

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Feb. 20., P, 12:31:52 CET

szepygab at gmail.com wrote:
> lehetőleg villámközeledés érzékelővel, amitől automatikusan
> működésbe lép :-)

Ez viccnek hangzik, de szerintem megoldható. Mágneskapcsolókkal persze.

Ha villámlás van, ez középhullámon intenzíven hallható. Minél közelebbiek
a villámok, annál erősebb a hatás.

Na most, ha egy olyan ketyere készül, ami középhullámon van belőve egy
olyan helyre, ahol nincs adó, és jól detektálható a sercintés, amit a
villám produkál, akkor egyrészt belőhető egy szint, amire már reagálhat
valami, és ha ez a szint egy előre beállított értéknél gyakoribb, akkor
beavatkozik.

Nekem régen az volt ezzel kapcsolatban az elképzelésem, hogy kell 3
mágneskapcsoló, amiből kettő az áram útjában van, egy meg a kettő közti 3
vezetéket (fázisok) leföldeli, de bontó érintkezőkkel (NC).

Ha megjön a parancs, hogy fogyasztót védeni, akkor mindhárom
mágneskapcsoló ki kell ejtsen (feszmentessé váljon), és előáll az, hogy a
hálózat felől meg van szakítva, a köztes drótok leföldelve, és a
továbbmenő is meg van szakítva. (Illetve lehet tupírozni, hogy azok meg
összekötve.)

Ha beüt a ménkű, és át tudja ütni az első mágneskapcsolót, akkor a
villámáram a másodikon keresztül lerongyol a föld felé. Ott persze marha
nagy fesztüskét okoz, de ez biztosan kisebb annál jó esetben, ami a
második soros mágneskapcsolót is átütné. Ha mégis, akkor se lenne belőle
kár, ha össze vannak kötve a vezetékei, de nincsenek sehova kötve.

Egyszerűbb persze simán kihagyni a második soros mágneskapcsolót, de ekkor
az olyan berendezés, ami odébb van telepítve, és az ottani földpotenciál
jelentősen más, mint a mágneskapcsolók helyén lévő, akkor ebből gond is
lehet. Ezt át lehet gondolni, de a lényeg, hogy lehetségesnek tartom a
villámérzékelős megoldást.