[Epitesz-barkacs] Józsinak (is) geotermikus

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Feb. 23., H, 16:59:47 CET

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> tehát az 1,7mp úgy aránylik a 200naphoz, mint a fénysebesség aránylik
> pl. a mészkőtégla felmelegedési sebességéhez?

Látom, nem sikerült megérteni.

Arról van szó, hogy van mondjuk az első henger, aminek 125mm a belső
átmérője, és 10 mm a falvastagsága, valamint 10 méter hosszú (ilyen mély a
lyuk).

Ennek a hőellenállása sugárirányban (a mésztufa anyagi jellemzői alapján)
R=4,53e-3 K/W, a hőkapacitása pedig C=6,11e4 J/K (Ws/K). Ennek az RC
tagnak az időállandója:
T=R*C=4,53e-3*6,11e4=277 másodperc.

A modellben ennek C=47nF van berakva. Ha az időállandót megtartanám, akkor
egy 5,9Gohmos ellenállásra lenne szükség, de marha lennék, ha ilyenre
csinálnám, mert az volt a célom, hogy a folyamat épeszű idő alatt mérhető
legyen.

A 200 nap az 200*86400 másodperc, azaz 1,73e7 másodperc. Ezért, ha a fenti
ohmot 1e7-tel elosztom, vagyis tízmillióval, akkor az egész folyamat
tízmilliószor gyorsabb lesz. Az időállandó lejön 1,73 másodpercre, az ohm
meg 590 ohmra. És persze az összes többi hengerhez is tartozik egy C és
egy R.

Közben változott a mérés metodikája, fél év 182 nap kb, tehát nem 200, de
ez csak azt jelenti, hogy állítok kicsit a kattogó időrelén. 1,55 sec
felel meg fél évnek. Így a relé, ahogy kattog, úgy a modell sok-sok évet
modellez, mintegy beáll a sokévi állandósult állapot egy beállításhoz. Meg
lehet mérni, hogy pl 3mA feltöltő és 1mA kisütő áram hatására, amik
mindketten másfé-másfél másodpercig élnek felváltva, hova áll be a betáp
ponton és akárhol máshol a max feszültség és a min feszültség.

Szóval változtatva a beállításokat, egy óra alatt több beállításban meg
lehet méregetni több évtizednek megfelelő állandósult állapotokat, de arra
is van mód (memóriaszkóppal), hogy a beállás folyamatát is megfigyeljem.

Remélem, ezek után már jobban érthető, nem kell fénysebességről beszélni.
Ezek elektromos áramköröknél is ménkű lassú folyamatok. Végülis kb
0,3Hz-ről van szó, miközben a hálózati freki is 50Hz, a mobilodban meg
900...1900MHz ketyeg, és még mindig semmi relativisztikus hatásról nincs
szó, ami miatt a dolognak sok köze lenne a fénysebességhez.

Amúgy a vezetőben az áram is fénysebességgel terjed nagyjából, de nem úgy
kell érteni, hogy a töltések áramolnak a vezetőben fénysebességgel! Ahogy
mondjuk egy vízzel teli hosszú csőben megindítod a vízáramot, a másik
végén szinte azonnal megjelenik a kifolyó víz, miközben csak pl 10 centit
megy a víz maga másodpercenként. A vízáram-hullám terjedési sebessége bazi
nagy, nem tudom, mennyi, függ a cső és a víz rugalmassági
tulajdonságaitól. De ilyet pl egy házi vízrendszer tervezésekor biztos
senki nem vesz figyelembe.