[Epitesz-barkacs] Józsinak (is) geotermikus

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Feb. 23., H, 20:33:18 CET

További mérés:

3 méter átmérőjű tartály, 10m mély, hő csak sugárirányban távozhat, szóval
alul-felül végtelen jó hőszigetelés.
A villamos modellje egy 220uF-os kondi meg egy 7,7kohm körüli ellenállás.

Először nem hittem a szememnek, de ennél is csak a harmada nyerhető vissza
a betöltött energiának!

Na akkor legyen 0,5m vastag a hőszigetelés. Kondi marad, ellenállás
felmegy 17,5k-ra.
Ettől már javul az ábra, a betöltött energia 2/3-a nyerhető vissza.

A lényeges különbség abban van, hogy míg 20 centinél 1,7e7 másodperc, azaz
picivel 200 napnál kevesebb az időállandó, addig a második esetben már 780
nap.

Szóval az a tároló tud gazdaságos lenni, amelyiknek a melegedési
időállandója több év - a méretétől függetlenül. De ez ugye nagy méreteknél
valósulha meg, szóval pl egy bazi irodaháznál tök bejöhet.

A lakásban elhelyezett tartály biztos nem rossz, mert a hőjét bent adja
le, csak kár, hogy zömmel akkor, amikor még erre semmi szükség nincs.
Szóval ki fogják szellőztetni, rosszabb esetben hőszivattyúzni (klímával).

Össze fogok eszkábálni még néhány henger alakú földdarabot a már meglévő
villamos modell mögé, hogy hátha az jön ki, hogy ez az időállandó
összességében jelentősen meg tud nőni, de most már nem is látom olyan
szarnak azt az 1/3-nyi visszanyerhető energiát. Kár, hogy ezt sincs
különösebb értelme megcsinálni.

Szóval ezennel búcsúzom a listától ezzel a témával, asszem ki van vesézve,
és nem nagyon lelkesítő az eredmény. Pedig nagyon bíztam benne. A
napkollektorral inkább hmv-t kell csinálni, meg rásegíteni a fűtésre,
illetve továbbra is az látszik elfogadhatónak, ha hülyére van a kéró
szigetelve.

(Próbáltam az eredményt még az 1 RC-s modellben is számítással
ellenőrizni, csak nem tudom megoldani azt a kubaszov diffegyenletet, ami
ebben az esetben felállítható. De ez az analóg számítógép :-) megoldotta.)