[Epitesz-barkacs] Homennyiseg meres

Moczik Gabor pm_levlista at progzmaster.hu
2009. Jan. 2., P, 18:37:40 CET

jhidvegi wrote:

> Ha adott, hogy hány kW-os a fűtés, akkor nem kell mérni. Ugyanis, ha egy
> hőleadó szerkezetre van irányítva, akkor az összes hő ott megy le, tehát
> csak max a hőfokát kell megmérni valami jellemző helyen, és tudod, hogy
> az akkora hőfokon hány kW-os. Persze lehet mérőeszközt csinálni hőleadó
> készülékenként, de minek? (Hacsaknem valami műszaki feladat miatt kell.)

Jajj, nemigaz mááá... :-)
Te hogyan mérnéd meg hogy egy radiátor hány kW-ot ad le ha 20 fok a
környezeti hőmérséklet és 60 fokos víz megy be?
De nem csak ezen az egy ponton, hanem mondjuk fel akarom venni a
teljesítmény karakterisztikáját a hőkülönbség függvényében 0-70 fokig.

> Ez így van, de ez miben számít?

Annyiban, hogy sokáig tart elérni az állandósult állapotot, közel sem pár
másodperc, lassan nő a hőmérséklet, valahogy definiálni kell, mit tekintünk
állandósult állapotnak.

> Nem biztos, hogy kiderül. Ugyanis nem arra számítasz, hogy a kút
> vízfelületén mennyi hőt tud leadni, hanem arra, hogy az oda- és
> eláramlás mekkora. Ez meg nagyon változhat. Aszályos időben pl lehet,
> hogy nagyon kicsi, ha meg dől a víz az égből hetek óta, akkor akár
> nagyságrendileg is lehet nagyobb. Ellenben, ha olyan a kutad, mint
> Mágusnak, hogy bőven van utánpótlás, a kitermelés és máshol leeresztés
> tág lehetőségeket ad.

Ezeket amiket leírtál megtudhatjuk, legfeljebb annyiban igazad van, hogy nem
1db méréssel hanem többel. De ha nem mérünk semmit akkor nem tudunk semmit.

Akkor végülis csak jó valamire, nem?

> süllyedési sebesség, ha kikapcsolod. A másik ketyere, ami
> hőfokkülönbséget meg vízáramot mér, szerintem tök más.

Nem tökmindegy annak a szerencsétlen víznek hogy mivel fűtöm fel, meg hogy
mérem-e közben a vízáramot vagy sem? Attól hogy tudok vele deltaT-t mérni
meg vízáramot még nem kötelező az eredményt felhasználni... Csak mondtam
hogy erre _is_ lehet jó, mert van benne fűtés meg szivattyú ami alkalmassá
teszi a feladatra.
Tudod, a szkópodon is van component tester, mégse használod ha épp söntjelet
mérsz. :-)

--
((( Móczik Gábor  )))--((( E~mail: "pm-01" @AT "progzmaster" .DOT "hu" )))
((( Skype: moczik )))