[Epitesz-barkacs] Homennyiseg meres

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Jan. 2., P, 20:19:23 CET

Moczik Gabor wrote:

> Jajj, nemigaz mááá... :-)
> Te hogyan mérnéd meg hogy egy radiátor hány kW-ot ad le ha 20 fok a
> környezeti hőmérséklet és 60 fokos víz megy be?

Azzal kezdted, hogy villamos fűtés melegíti a vizet. Na most, ha az
odavezető csövek veszteségétől eltekintünk, az összes hő belemegy a
radiátorba. A bevitt teljesítményt ismered, már csak a radiátor
hőmérsékletét kell lemérni. Illetve lehet többféle teljesítménnyel is
megkínálni, és ki fog jönni, hogy a radiátor hőleadása kb 10 W/m2fok. :-)
Feltéve, hogy természetes léghűtésű.

> De nem csak ezen az egy ponton, hanem mondjuk fel akarom venni a
> teljesítmény karakterisztikáját a hőkülönbség függvényében 0-70 fokig.

Igen, változtatod a teljesítményt a villanyfűtésen, és meg is van. :-)

> Annyiban, hogy sokáig tart elérni az állandósult állapotot, közel sem
> pár másodperc, lassan nő a hőmérséklet, valahogy definiálni kell, mit
> tekintünk állandósult állapotnak.

A műszaki életben az 5T-t már annak szokás tekinteni, ahol T az
időállandó, itt melegedési. Fel lehet ezt is venni, de kiszámítani sem
olyan rettentő nehéz, ha ismert a felmelegítendő tömeg és anyaga, illetve
a fenti adatból a várható felületi hőáramsűrűségből hőellenállást lehet
számolni. Amúgy tök jól RC-nek jön ki, pont úgy, mint az áramnál. Csak itt
mások a mértékegységek.

Általában a legdögnehezebb radiátor állandósult állapota is jóval hamarabb
beáll, mint amennyi idő múlva a helyiség hőmérséklete egy gyors
radiátornál is szokott moccanni.

> Ezeket amiket leírtál megtudhatjuk, legfeljebb annyiban igazad van,
> hogy nem 1db méréssel hanem többel. De ha nem mérünk semmit akkor nem
> tudunk semmit.

Persze, ez így van, de valami általános ketyerét szeretnél csinálni, és én
úgy látom, hogy ez a kútvizes téma tök más, mint a radiátoros. Bár ahogy
most írod, azt is tényleg fel lehet fogni úgy, mint egy radiátort, amibe
belemegy a víz, és kijön belőle hidegebb, és a hő valahol elmegy. Jó,
igazad van.