[Epitesz-barkacs] gaz

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Jan. 5., H, 11:47:46 CET

vajk fekete wrote:

> de a ma reggeli radioban mondta az EON-os csavo, hogy jelenleg a
> kitarolasi kapacitas 51millio m3 per nap. ez a 10 hazai termelessel
> meg a 8 nyugati importtal egyutt tenyleg kiadja a nembazihidegvan
> fogyasztast.

Ez megnyugtató.

> mas:
>
> aramos hasonlat a csovezetekre:
> nem turbinat hajtunk a gaznyomassal, hanem kilora vesszuk a gazt.

Lehet, de ez nem változtat a lényegen, itt is tök hasonló összefüggések
érvényesek.

> ergo a betaplalas igenis nagyon aramgeneratoros, hiszen kg/ora-ban

Ez csak egy elképzelés. Nyilván nem lehet áramgenerátoros, ha a fogadás
helyén nem annyit fogadnak. Ha kevesebbet, tutira leszabályozzák.
Áramgenerátoros annyiban, hogy a szerződés szerint próbálnak teljesíteni,
és nyilván megvan a műszaki háttere annak, hogy a fogadó helyen is
meglegyen ez oldva, hogy pont annyit fogadjanak. Valszleg a cső kapacitása
nem olyan nagy, hogy sok beleférjen.

> maskent fogalmazva nem latok modot ra, hogy csokkenjen a csoben a
> nyomas anelkul, hogy a betap tomegaram csokkenne.

Márpedig ez történt, benne volt a hírekben. Először csökkent a nyomás, de
nem csökkent a mennyiség, tehát az kg/óra. Mára meg valamiért a nyomás is
helyreállt. Holnap meg a franc tudja, mi lesz.

A lényeg, hogy van a cső, aminek adott áramlási ellenállása van, és nincs
direkt összefüggés a térfogatáram és a nyomás között. Legalábbis vannak
határok, amiken belül lehet játszani. Nyilván nagyobb nyomáson kisebb
térfogatáram mellett jön ki ugyanaz az tömegáram.

Tehát egy adott tömegáram többféle térfogatárammal valósítható meg,
amikhez más-más nyomás tartozik. A korlát a cső ellenállása és nyomástűrő
képessége. Ha túl alacsony a nyomás a betáp oldalon, már nem képes átjönni
a megadott tömegáram. Ha meg túl nagy, akkor szétvetheti a csövet.

Az aktuális vita szerint pl az ukránok megcsapolják a nyugateurópa felé
vezető csöveket, az ukránok szerint meg az oroszok csökkentik a nyomást.
Na majd ilyen műszaki vitákat fog eldönteni egy svéd bíróság! :-)))

Azért ez az egész nagyon gáz (szó szerint is). Meghökkentő, hogy van egy
csővezeték, amiben valakinek teljesítenie kell rohadt nagy pénzekért
nagyon sok gáz szállítását, és nincs az egész vezeték, annak készülékei...
a fennhatósága alatt. Sőt, ráhatása sincs, ellenőrzési lehetősége sincs,
ez így tök szar. Persze értem, hogy ez nem így indult, hanem előbb meglett
a cső, aztán esett szét a szu. Hát meg tudom érteni, hogy az oroszok is
akarnak másik vezetéket építeni.