[Epitesz-barkacs] gaz
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
2009. Jan. 5., H, 16:19:06 CET
Mágus Bérprogram Demo wrote:
> földgázt vezetékhálózaton folyadék? vagy gáz? milyen állapotban halad?
> Ti milyen halmazállapotúnak tekintitek? és az áramlást stacionárius
> vagy örvénylésnek?
Ezt találtam:
A kitermelt földgázt a szárazföldön (és sekélyebb tengerek alatt)
csővezetékrendszeren, a tengereken keresztül pedig tankerekben,
cseppfolyós állapotban (LNG - Liquid Natural Gas) szállítják. A csővezeték
előnye, hogy viszonylag kevés emberi beavatkozást igényel, viszont a
kiépítése drága. A sokszor több ezer kilométer hosszú interkontinentális
gázvezetékek átmérője 1,5-2 m, a betáplálási nyomásuk ~100 bar, és a
súrlódási veszteségek legyőzésére 100-200 kilométerenként kell (földgázzal
hajtott) kompresszorállomásokat építeni. A folyékony halmazállapotban való
szállítás előnye a nagy mennyiség: a metán térfogata a forráspontja (-161
°C) alá hűtve csak az 1/800 része a 20 °C hőmérsékletű gáznak. A szállítás
a halmazállapot-változásokat és a folyékony halmazállapotot biztosító
kriotechnikai rendszerek miatt mintegy hatszor drágább a tengeri
kőolajszállításnál (de például a tankerek hajtása megoldható a párolgási
veszteségből), viszont napjainkban a nemzetközi földgázszállítás negyede
már ily módon történik. A legnagyobb folyékonyföldgáz-exportálók:
Indonézia, Algéria és Malajzia.
A folyékony földgáz csővezetékes szállítása nagy távolságokra
gazdaságtalan. Olyan eljárások megvalósítását azonban tanulmányozzák,
amelynél a cső végén folyékony halmazállapotban betáplált gázt légnemű
állapotban lehessen kinyerni a végpontnál. Nagyobb perspektívát látnak
viszont a földgáz folyékony halmazállapotban történő tárolásában (például
stratégiai vagy a téli és nyári fogyasztáskülönbség miatti üzemviteli
tartalékként), valamint tartálykocsikban való szállításában.
itt:
http://www.bautrend.hu/index.php?option=com_content&task=view&id=326
Itt az a meglepő, hogy folyékony állapotban szállítják, mégis közbülső
kompresszor állomásokról beszélnek. Lehet, hogy közben elpárolog, és
gázneműként érkezik meg a kompresszor állomásokra.
Érdekes dolog ez a hűtött állapotban tankerekben való szállítás is, amikor
a párolgás tartja hidegen (inkább forrásnak nevezném), és hogy ezzel
hajtják a hajót.
Szóval látszik, hogy ez nem valami laikusoknak való dolog, van ebben
szakma, technika rendesen.
Ha tényleg folyadék van a csőben, akkor egyértelmű, hogy amíg megvan a
folyadékot megtartó nyomás, addig a térfogatáram és a tömegáram között
eléggé konstans a szorzótényező, azaz nincs akadálya bizonyos nyomások
között változatlan térfogat- vagy tömegáramot létrehozni, illetve
ugyanakkora nyomásnál különféle tömegáramokat küldeni-vételezni. Persze a
vételezés és a küldés ekkor eléggé szinkronban kell, hogy legyen.
További információk a(z) Epitesz levelezőlistáról