[Epitesz-barkacs] gaz

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Jan. 5., H, 16:19:06 CET


Mágus Bérprogram Demo  wrote:
> földgázt vezetékhálózaton folyadék? vagy gáz? milyen állapotban halad?
> Ti milyen halmazállapotúnak tekintitek? és az áramlást stacionárius
> vagy örvénylésnek?

Ezt találtam:

A kitermelt földgázt a szárazföldön (és sekélyebb tengerek alatt) 
csővezetékrendszeren, a tengereken keresztül pedig tankerekben, 
cseppfolyós állapotban (LNG - Liquid Natural Gas) szállítják. A csővezeték 
előnye, hogy viszonylag kevés emberi beavatkozást igényel, viszont a 
kiépítése drága. A sokszor több ezer kilométer hosszú interkontinentális 
gázvezetékek átmérője 1,5-2 m, a betáplálási nyomásuk ~100 bar, és a 
súrlódási veszteségek legyőzésére 100-200 kilométerenként kell (földgázzal 
hajtott) kompresszorállomásokat építeni. A folyékony halmazállapotban való 
szállítás előnye a nagy mennyiség: a metán térfogata a forráspontja (-161 
°C) alá hűtve csak az 1/800 része a 20 °C hőmérsékletű gáznak. A szállítás 
a halmazállapot-változásokat és a folyékony halmazállapotot biztosító 
kriotechnikai rendszerek miatt mintegy hatszor drágább a tengeri 
kőolajszállításnál (de például a tankerek hajtása megoldható a párolgási 
veszteségből), viszont napjainkban a nemzetközi földgázszállítás negyede 
már ily módon történik. A legnagyobb folyékonyföldgáz-exportálók: 
Indonézia, Algéria és Malajzia.
A folyékony földgáz csővezetékes szállítása nagy távolságokra 
gazdaságtalan. Olyan eljárások megvalósítását azonban tanulmányozzák, 
amelynél a cső végén folyékony halmazállapotban betáplált gázt légnemű 
állapotban lehessen kinyerni a végpontnál. Nagyobb perspektívát látnak 
viszont a földgáz folyékony halmazállapotban történő tárolásában (például 
stratégiai vagy a téli és nyári fogyasztáskülönbség miatti üzemviteli 
tartalékként), valamint tartálykocsikban való szállításában.

itt:
http://www.bautrend.hu/index.php?option=com_content&task=view&id=326

Itt az a meglepő, hogy folyékony állapotban szállítják, mégis közbülső 
kompresszor állomásokról beszélnek. Lehet, hogy közben elpárolog, és 
gázneműként érkezik meg a kompresszor állomásokra.

Érdekes dolog ez a hűtött állapotban tankerekben való szállítás is, amikor 
a párolgás tartja hidegen (inkább forrásnak nevezném), és hogy ezzel 
hajtják a hajót.

Szóval látszik, hogy ez nem valami laikusoknak való dolog, van ebben 
szakma, technika rendesen.

Ha tényleg folyadék van a csőben, akkor egyértelmű, hogy amíg megvan a 
folyadékot megtartó nyomás, addig a térfogatáram és a tömegáram között 
eléggé konstans a szorzótényező, azaz nincs akadálya bizonyos nyomások 
között változatlan térfogat- vagy tömegáramot létrehozni, illetve 
ugyanakkora nyomásnál különféle tömegáramokat küldeni-vételezni. Persze a 
vételezés és a küldés ekkor eléggé szinkronban kell, hogy legyen. 



További információk a(z) Epitesz levelezőlistáról