[Epitesz-barkacs] Tripla uveg napkollektor

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Jan. 13., K, 23:51:40 CET

Moczik Gabor wrote:

> Többféle házibarkács napkollektort látni, nekem is eszembe jutott egy:
> Vegyünk 3 párhuzamos üveget, aminél az "alsó" kettő között áramlik a
> víz, a felső kettő között meg levegő vagy semleges gáz vagy akármi
> van. Az alját persze hőszigetelten kell felszerelni.
>
> Miért nem lesz ez jó? :-)

Miért ne lenne jó? Persze akkor lenne jó, ha volna valami abszorbens
mondjuk az alsó üvegfelületen a vízoldalon pl. Vagy maga a víz legyen az
abszorbens. Szennyezve legyen valamivel, ami nyeli a fényt, mint kacsa a
nokedlit. :-)

Másik probléma: a két üveglap között, ahol a víz áramlik, valami nyomás
létrejöhet. Pl ha 1 bar plusz nyomás van, az a két üveglapra 10
tonna/m2-rel hat. Hát ide nem akármilyen üvegek kellenek!

A lapradiátor azért bírja, mert az hosszában csíkokban össze van
hegesztve. Azon túl persze, hogy acéllemezből van. :-) Szóval ha barkács,
akkor én ezt tartom a legegyszerűbbnek. Lapradiátor a hőleadó lemezek
nélkül, egy rétegű (ilyet is lehet kapni sokféle méretben, kiváló
csatlakozási lehetőségekkel), a felső felülete valami jól abszorbeáló
festékkel befestve, alulról hőszigetelve, ahogy kell, aztán mehet fölé az
üveg, keret tömítve, oldalról is szigetelve, és akár argonnal vagy
corgonnal feltöltve.

Sőt, nekem az is megfordult a fejemben, hogy dupla üveg, csak ehhez olyan
üveg kell alulra, ami a nem feltétlenül egyenletes hőterhelést is bírja.

Egy keményebb megoldás is az eszembe jutott: egy lapos zárt doboz, alulról
erősebb lemez, amihez felfexik a radiátor jól megtámasztva. Felül a
radiátorra támaszkodik valami nagyon precíz módon az üveg sok ponton,
végül az egész vákuumközelire leszívva. Tehát a kulcsa a dolgonak az, hogy
az egész olyan precízen legyen összerakva, hogy a 10 tonna/m2-es légnyomás
hatására az üvegről a támasztékokra szép egyenletesen jusson erő, hogy ne
üvegtörés legyen a vége egyből. Ugyanakkor a támasztékoknak
hőszigetelőknek kell lenniük vagy vékonyaknak. Végülis szögméretű kis
acélrudak is lehetnek, amik rá vannak hegesztve a lapradiátorra, a lényeg,
hogy az üvegben minél kisebb feszültség keletkezzen. Mivel kemény az üveg,
a szögek elég kis felületen is felfeküdhetnek rá, mondjuk 1db/dm2 esetén
100 kiló/szög, néhány mm2-en elég felfeküdnie, talán nem lenne nagy hőhíd.
Ki kéne számolni. :-)