[Epitesz-barkacs] szkop nelkuli kerdesek
Erdos Zoltan
silverst at t-online.hu
2009. Jan. 17., Szo, 10:45:46 CET
szia!
Mágus Bérprogram Demo wrote:
> szkóp nélkül csak elvi szinten jól gondolom-e:
>
> 1) "kerékpárdinamó" (tudom, hogy generátor) kézzel pörgetve
> "nagyon darabosan" forgatható, tehát ennek alapján
> nem színuszos, hanem inkább "négyszögjel" keletkezik?
a nagyon darabossagnak mechanikai okai lehetnek. ha terheles nelkul
forgatod, nem szabad eszrevenni a polusokat.
negyszoget nem tud termelni, legfeljebb nem tsizta szinus a szogsebesseg
valtozas miatt..
> 2) az autó gyujtótrafója amikor a kalapács megszakítja,
> négyszög jelet kap, mármint +12V és nulla (test) között?
> és a szikrakeltéskor "kisül" a vasas rész "telítődése?"
ez sem tiszta negyszog. mivel indujtiv terheles van rajta. annak meg van
visszahatasa a meghajto aramkorre. kulon tudomany ennek a kivedese
(vedodioda, stb) maradjunk abban hogy tuske(sor)
> "mit szólna" a trafó, ha egyszer (test lenne a -12V) és +12V, majd
> (test lenne +12) és -12V jelet kapna (minthaha 4 kapcsolótranyó
> pofozgatná) akkor a nagyfesz. oldalon is "váltóáram" jellegű lenne?
a traforol mndig valtoaram jon le... csak a 0 pontja a kerdes :-)
tehat, ha csak pozitiv jellel kapcsolgatod akkor pozitiv lesz a masik
oldal is. specialisan az oszzekotott tekercsu (auto)trafonal nem valosul
meg a galvanikus levalasztas, tehat itt ertelmezheto a kozos "0" hoz
kepest polaritas, de mint irtam, a trafo induktive annyi tranziens
termel, hogy szkopon is jo maszatos jel lesz. Ha van a kozeledben
autoszerelo, kerd meg egy gyujtasszkop abra megnezesre...
amugy akozositett autotrafo valtakozo polaritasu megtaplalasa eleg /verz
megoldasnak tunik a szememben :-)
> (szóval négyszögjel, de hol +, hol - lenne ugyanazon a drótvégen)
> szikra akkor is keletkezne? (mert ugye a szikra után a "telítőtés"
> "kisül", és ha utána ellenkező polaritást kap, akkor majd úgy kezdene
> a "semmiből" ellenirányban telítődni)
>
További információk a(z) Epitesz levelezőlistáról