[Epitesz-barkacs] elszivo venti

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Jan. 22., Cs, 18:01:17 CET

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> egy kísérlet erejéig sorba kötnél vele egy 100Wattos villanykörtét,
> az akár 170Voltig
> is lehúzná a ventire jutó feszültséget
>
> ha ezt elviselné 1-2 óráig, akkor nem lenne reménytelen

Nem kell nagyon kísérletezni. Gondolj a legkülönfélébb szobai
ventillátorokra, egészen széles tartományban lehet a fordulatszámot
változtatni anélkül, hogy frekiváltó lenne beépítve, vagy pólusszámot
váltanának.

Van egy plafonventillátorom, annak van egy 6 fokozatú kapcsolója. 1 ebből
az álló helyzet, a többi egészen változó sebességű üzem. A kapcsoló
dobozkájában van egy 5 kivezetéses fojtó, ezt kapcsolgatja a motor elé.
Annyiból jobb, mint a triakos módi, hogy szép színuszos delejt kap a
motor, tehát csendesebb.

Ha nekem kéne barkácsolni, soros ellenállásokkal variálnék. Ha 60W-os a
venti, akkor a félteljesítményhez egy 12W körüli ellenállás kell
sorbakötve kb 880 ohm, ez pont egy 60W-os izzó.

Negyed teljesítményhez is egy kb ekkora ellenállás kell, csak 2,6kohm.

De lehet talán kondikkal is nyomulni. A triakos/tirisztoro módszer akkor
kell, ha folyamatosan kell tudni állítani, netán huzatszabályozó van...