[Epitesz-barkacs] padloburkolat

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Jan. 25., V, 09:59:09 CET

Balázs Bámer wrote:

> Az egésznek, mint egymáshoz szorított nádszálaknak palló alakban.
> Nyilván keresztben, mert hosszában azért vad a másfél méter vastag
> hőszigetelés (bár nem hinném, hogy lényeges különbség lenne). Egy

Sajnos nem ismerem közelebbről a nád szerkezetét, de úgy képzelem, hogy
jószerivel üreges, cső alakú formáció. Tehát, ha mondjuk 20centis
darabokra lenne vágva, és a szálak a falra merőlegesen állnának, egész
vacak lenne a hőszigetelése. Aztán lehet, hogy nem. Nem tudom. Magának az
anyagának a hőszigetelése közelíthet a fáéhoz.

> közetgyapot-szálnak sem nézik a hőszigetelését, csak nagyon soknak (-:

Dehogynem! Legalábbis pl az üveggyapotnál adat is van rá. Az üveg
hőszigetelő képessége egészen szar. :-) Lambda valami 0,8W/mK

Jó, elhiszem, hogy a nád nem olyan vacak, csak mivel a hungarocellnél az
az érdekes összefüggés tapasztalható, hogy a nagyon tömör, nagyobb
testsűrűségű fajtának jobb a hőszigetelése, mint a lazább, kevésbé zárt
cellásnak, ebből következtetek arra, hogy ha egy szigetelőanyag még
lazább, még kevésbé zárt cellás, még sokkal nagyobbak a cellák, akkor még
vacakabb a hőszigetelése. Márpedig a nád a legszarabb hungarocellnél is
jóval lazább szerkezetű, nagyságrenddel nagyobbak a cellák, ha egyáltalán
lehet annak nevezni ezeket. Lehet, hogy a hőátadásban a diffúziónak is van
szerepe, nem kell hozzá légáramlás direktben. Lehet, hogy ezért jobb a
zártcellás, nagy testsűrűségű hungarocell.

Kvalitatíve ez érthető is. A melegebb levegőben nagyobb sebességű
molekulák vannak, amik nem egyhelyben toporognak, eljutnak a hidegebb
régiókba is, a hidegebb, lassabban mozgók is a melegebb régiókba. Ahogy a
vízmolekulák is. Tehát egy nyiltcellás szerkezet eleve nem lehet valami jó
hőszigetelő, főleg, ha makroszkópikusak ezek a nyilt cellák, járatok. A
nádnál még bejöhet az is, hogy mivel van kereszben is átjárás, hosszában
pedig elég hosszú, összefüggő járatok állnak rendelkezésre a levegő
számára, akár egy kéményhatáson alapuló cirkuláció is bejöhet, tehát a
szigetelőréteg felső régiója kívül is átmelegszik, az alsó régiója meg
belül is lehül valamelyest. Nem mondom, hogy ez egy gyors áramlás, de hogy
van, arra a nyakam rá merném tenni.

Én is rákerestem a neten, és láttam még 0,0,4...0,055 közötti adatokat is.
Hááát, ez vagy csalás, hamis adat, vagy vizszintes pozícióban, nagyon
összerendezett nádpallón mérték kis hőfokkülönbség mellett. (Az egyik
nádtermékeket készítő cég honlapján láttam.)

Külön kifogásolnivaló, hogy olyan nádpallót nem készítenek, amikben az
anyag az adott, teljes térfogatban valami kötőanyaggal van összefogatva.
Mindenképpen valami drót vagy más kötöző van a dologban, szóval a
kötegelési határokban nem lehet összenyomódva az anyag, nyílt átjárás van
a levegő számára. Kb olyan, mintha a hungarocellt csíkokban rakná fel
valaki úgy, hogy a csíkok között hagyna réseket, nem kicsiket. Ezt úgy
lehet kompenzálni valamelyest, hogy valószínűtlen, ha egymásra többet is
raknak, hogy ezek egybeessenek. De egy rétegnél elég gáz!

Külön hátrányként hoznám fel azt, amit mások előnyként tekintenek: a lég-
és páraáteresztő képességet. Nem az a bajom, hogy mérhető légcsere
történhet a falon keresztül, mert az akár jó dolog is lehet, hanem az,
hogy pl egy vályog-, mészkő- vagy uram bocsá ytongfal esetén jelentősen
lecsökkenti a fal anyagának a párapuffer képességét, hiszen télen, amikor
kint jó száraz a levegő, nem csak befelé, hanem kifelé is ereszti a párát,
hamar elfogyhat. Nyáron meg gyorsan telítődik, tehát csak a kánikula
elején képes a fal a hűvös levegőt szárazon tartani. Hacsaknem félméteres
falakról van szó.

Hát szóval nem egyszerű a probléma, és sok érzelmi tényező is
befolyásolja. Manapság a leggyakoribb ezekből a "természetes anyag"
szlogen. Már-már az a nézet is kezd uralkodóvá lenni, hogy a természetes
anyag nem árthat, az nem lehet káros. Akár gyógyszerként sem. Pedig a
nyílméreg béka mérge, meg a kígyóméreg is természetes anyag! :)
Na aztán a számítógép anyagai nem természetesek, meg a körülöttünk lévő,
megkerülhetetlen anyagok zöme sem az, és ezek felhasználásával (média)
nagyon szép zöld szlogeneket lehet pufogtatni. Én pofánköpném magam, ha
egy szószékről (acélállványok), mikrofonba (ami ugye természetes anyag)
ordítanám a zöld szlogeneimet, miután leszállok, lenyomok pár telefont a
mobillal, és beülök az autóba, hazamegyek, letusolok a természetes
zuhannyal, és megeszem a közértben vett, csomagolt, "természetes" kaját,
éjjel pedig a természet adta ágyamban álomra hajtom a fejem a
természetesen létrejött házban, megnézem a természetes tv-mben, hogy mit
mond a természetes média rólam... Mindezt természetes ruhában teszem, és
ha elrontottam a gyomrom, természetgyógyász segít ugye, akár a vakbelemet
is kivarázsolja... Á, az egész megfexi a gyomrom! Hanta a négyzeten! Nem
ezzel van a gond, hanem - mondom mindig - a létszámmal.