[Epitesz-barkacs] tavihaz

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Jún. 15., H, 11:27:46 CEST

Hofferek Attila wrote:

> Remélem nem :-) Szerintem ez olyan téma, minthogy "ha az agyunk olyan
> egyszerű lenne, hogy meg tudnánk magunk érteni, akkor mi magunk is
> olyanok lennénk, hogy mégsem tudnánk megérteni" :-)

Ez volna a tömör megfogalmazása annak, amit én szoktam zavarosan
kifejteni:
Ha az ember bármit a világból megért, akkor az a valami többé-kevésbé
egyszerűsített formában leképződik az agyában. Tegyük fel azt a szélső
esetet, amikor tökéletesen, minden porcikájában képződik le.
Ez a spéci módon fejlett agy, ha leképezi saját magát, akkor - ha marad
egyéb funkciója is, mint hogy saját magát leképezze - mégse tudja magát
leképezni, hiszen az a hely, ahova leképezte saját magát, kisebb halmazt
jelent, mint az egész agy, aminek még mindig van másra kapacitása.

Tudom, zavaros, de valami olyasmi akar lenni a gondolat, hogy ha van az A
halmaz, amire leképezem saját magát, de marad neki "szabad része", akkor a
képhalmaz, legyen B, biztosan részhalmaza A-nak.

Mivel véges elemű halmazokról van szó, így B elemeinek a száma biztosan
kisebb, mint A-é, tehát nem képezhette le saját magát B-re. (Végtelen
halmazoknál ez máshogy van, de az agy, akárhány sejtje, molekulája, atomja
is van, nem tekinthető végtelen halmaznak.)