[Epitesz-barkacs] tartály méretezés

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Jún. 20., Szo, 11:18:31 CEST

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> adott egy 40cm átmérőjű tartály félbevégva, amit
> néhány csavarral kellene összefogatni.
>
> felület: d2 * pi / 4 = 40 * 40 * 3.14 / 4 = 1256 cm2
>
> 4bar lenne a benne = 4 kp/cm2 * 1256cm2 = kb 5000 kp lenne a
> féltartályra ható
> nyomás
>
> hány darab  M8 vagy M10-es csavarral lehetne körben összefogatni?
>
> pl, 1,3 m kerületen  10db csavar 13cm távolságban -> 1db csavarra 500kp
> erő hatna

Nem a csavar fogja nem bírni. Pl a zsiguli első kerék gömbfeje 3 db M8-as
csavarral van felfogva, és elég kemény igénybevételnek van kitéve. Az 5
tonnát 10 csavar is bírná M8-ból.

Először is nem arra kell méretezni, ami ott lesz, hanem mondjuk a
duplájára.
A másik dolog, hogy minél ritkábban vannak a csavarok, annál nagyobb
igénybevételnek van az összefogó perem kitéve. Tehát tömítési gondok
lehetnek, ha nem elég vastag a perem. Meg hát még le is szakadhat. Szóval
ha minden frankó, én úgy láttam az ilyesmit, hogy legföljebb 5-8
centinként vannak a csavarok. Pl a boljer aljában lévő peremben is ilyesmi
van.

A perem mechanikai dolgainak a méretezésére én pl nem vállalkoznék. :-)
Simán valahogy érzésre raknék oda valami mackós, legalább 8-as peremet. A
hegesztés kritikus dolog. Ha az egész kész van, vízzel ki kellene próbálni
dupla vagy még nagyobb nyomással. Ez a legveszélyesebb területek egyike.