[Epitesz-barkacs] porszivo

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Jún. 25., Cs, 14:34:45 CEST

szepygab at gmail.com wrote:
> Erről egy kicsit bővebben légyszíves.

Nem vagyok benne a témában, szóval csak kvalitatíve.

Ha a lapát egyenes és sugár irányú, akkor valami nem igazán stimmel, vagy
közelítőleg jó, illetve jó rövid. Belátható, hogy a belső sugárnál belépő
levegőnek két lapát között egy adott keresztmet áll rendelkezésére, kifelé
bővül ez a keresztmetszet, miközben elvileg nőnie kéne a nyomásnak...

Ha ezt a problémát úgy kezelik, hogy valamelyik irányba elgörbülnek a
lapátok, ezzel csökken vagy legalább állandó a két lapát közötti
keresztmetszet, ahogy nő a sugár, már értelmesebbnek tűnik a dolog innen a
partszélről.

Ha a lapátok úgy hajlanak, hogy előre állnak, és a kijárat érintőleges, az
oda vezető tér pedig a szokott módon folyamatosan növekszik, akkor kapunk
egy jó nagy légszállítású, de nem túl nagy nyomásra képes szerkezetet.
Ha meg hátrafelé hajlik, tehát mintegy "lemarad" a levegő, ahogy halad
kifelé, kisebb légszállítású, de nagyobb nyomású lesz a venti.

Ez minden, ami tőlem telik a témában.

Meredek egy szakma, az biztos. Pl vannak a radiális átáramlású
ventillátorok, amiknek előrefelé állnak a lapátjaik, de sugárirányban nem
nagyok. Itt a környező felületek kialakításán múlik, hogy az egyik részen
szív, a másikon meg fúj.

Aki ventillátort tud méretezni, az nagy mágus ám! Szerintem nem is szoktak
igazán ilyesmibe belevágni, csak közelítőleg, aztán inkább kísérleteznek.
Aztán vannak helyek, ahol óriási pénzekről van szó, pl erőművi vagy
repülőgép-hajtóművi turbinák, annak biztos, hogy jó nagy számítástechnikai
meg modellezési, meg elméleti háttere is van, de valszleg a gyakorlati
tapasztalatok is rengeteget számítanak, amik a sok-sok éve felhalmozódtak.

Lehet, hogy egy-egy nagyobb sorozatú porszívónál is matatnak valamit,
főleg, ha drága. Pl amit most szétszedtem, ennek a lapátjai közötti tér
nem csak attól szűkült kifelé menet, mert hátrahajló a lapát, hanem a két
lemez, amik között a lapátok vannak, ezek egymástól való távolsága sem
állandó a sugár szerint. Az egyik lemez sík, a másik meg egy harang
pereméhez hasonló módon van kialakítva, csak más arányokkal. Belül kb 2
centi a távolság, aztán a sugárral gyorsan csökken, kívül meg 5-6 mm.