[Epitesz-barkacs] csotores

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Jún. 26., P, 21:32:57 CEST

Auth Gábor wrote:

>   Elvileg oktatják. A problémát a mozgó víztömeg mozgási energiája és a
> folyadék gyér összenyomhatósága jelenti: a mozgási energia szinte teljes
> egészében nyomássá alakul.

Azt elhiszem, hogy a jelenséget oktatják, de én azokra a lengési,
stabilitási jelenségekre gondoltam, amik ebből előállhatnak. Pl ha van a
rendszerben egy gázüzemű bojler, amiben van víznyomás-érzékelő, valami
membrános holmi rugókkal..., az is képes csúnya jelenségeket okozni. Pl
simán egy másik csap bizonyos mértékű kinyitásával be tud lengeni stabilan
az egész rendszer, és ronda hangokat adni. Hidraulikus oszcillátor jön
létre. :-)

(Amúgy a mozgási energia nem tud nyomássá alakulni. :-) Inkább úgy fognám
meg a dolgot, hogy van a csőrendszer, ami nem ideálisan merev, meg van a
víz, ami szintén nem, és van az elzárási sebesség, ami szintén nem
nulla... és ebből ügyes ember (vagy program) tud valami nyomásnövekedést
és ahhoz időbeli lefolyást számolni. Ha vannak áramlási veszteségek, meg
másfajták, pl kis lyukon át történő tartályba áramlás, akkor lengések
nélkül is lezajlódhat a folyamat.)