[Epitesz-barkacs] jegeso

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Jún. 30., K, 10:32:40 CEST

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> tojás nagyságú, vagy azt meghaladó méretű jégdarabot (vagy ezzel
> egyenértékű
> acélgolyóval)
> megzáporozni különböző tetőfedő anyagokat (különböző cserépfajtákat,
> hullámpalákat, stb)

Nem semmi kísérleten töröd a fejed! Az acélgolyó akkor se lesz egyenértékű
a jégdarabbal, ha azonos a tömegük. A jég biztosan sérül a becsapódáskor,
tehát a helyi nyomás jóval kisebb lesz, mint az acélgolyó becsapódásakor.
Szerintem a fagolyó közelebb áll a valósághoz.

> vagy sűrített levegős kilövő?

Igen, ez lenne a legkönnyebben megvalósítható, és a leginkább reproduktív.

(Nem is kéne annyira sűríteni azt a levegőt.
Kiindultam egy 5 centi átmérőjű fagolyóból. Tehát ez lenne kb a csőátmérő
is.
Keresztmetszet 20 cm2,
a golyó tömege kb 0,06 kg,
végsebesség: legyen 30m/s=108 km/h.
Ha választok egy 20 centis csődarabot, amiben gyorsul a golyó, akkor
a=v^2/2s=2250m/s2
F=m*a=135 N = 13,5 kp
p=F/A=13,5/20=0,675 kp/cm2 (bar).

Hát ez bakfity. Ha hosszabb a cső, akkor még sokkal kisebb is lehet.

Mennyi is a becsapódási energia?
E=0,5*m*v^2=27J. Nem mondhatnám, hogy valami marha nagy!
Pl ha valaki képes 5 liter levegőt 0,05 bar nyomással kifújni, abból
5e-3 m3 * 0,05e5 N/m2 = 25J energia származik. Igaz, hogy ehhez már
hosszabb, 2,5 méteres csődarab kell.

Lehet, hogy nem is kell levegős játékot játszani, elég lehet valami
fakalapács-szerű szerkezetet elkövetni vékony nyéllel... Vagy gumikötélre
szerkeszteni, csúzliszerű kivitel, csak nem kellene, hogy elrepüljön
(átfúrva a golyó, rajta átvezetve a gumiszál, aminek a két vég kikötve az
Y-ba..)