[Epitesz-barkacs] Biomassza házi hasznosítása

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Május. 9., Szo, 11:55:48 CEST


Mágus Bérprogram Demo  wrote:

>> Nem jó. A klímának nem úgy 2 fázisú a motorja, mint egy háromfázisú
>> motoré, csak hiányzik egy! :-)
>
> egy 3 fázisú brushless motort tehát "lépésenként" lehet forgatni, mint
> ahogyan a 3 hengeres Wartburgnál 120 fokonként 1 - 1 kapcsoló
> hozza létre a szikrát?

Ugyan nem függ össze a fenti két dolog, de azért nézzük ezt a bruhaha 
motorkát.

Ez végülis egy szinkronmotor. Van egy 3f tekercselése, ami képes forgó 
mezőt előállítani, tehát szó sincs lépésekről, valamint van egy állandó 
mágneses forgórésze.
Attól lesz kefe nélküli egyenáramú motornak titulálva, hogy van benne még 
egy érzékelő, ami megmondja a vezérlésnek, ami előállítja a forgó mezőhöz 
szükséges 3f feszültséget, hogy mi a pozíciója a forgórésznek pontosan. 
Így van egy bekényszerített mező, meg van a mágnes, ezek adott szögben 
állhatnak egymáshoz képest. Ha egybe esnek, akkor nincs nyomaték, ha meg 
van köztük szögeltérés, van nyomaték.

Akkor viselkedik kb úgy, mint egy egyenáramú motor, ha fixre veszem ezt a 
szöget. Ott a kommutátor szabja meg ugye. Van egy álló mező, amit előállít 
az állórész pl mágnessel, és van a forgórész, aminél mindig más-más 
tekercsrészek kerülnek ugyanabba az elektromos pozícióba, így a forgórész 
egy adott szöggel eltérő mezőt hoz létre, amikor belemegy az áram.

Ha ezt gondolatban kifordítjuk úgy, hogy ráülünk a forgórészre, és azt 
tekintjük állónak, akkor lesz egy forgó mező, amit az eredetileg forgó 
rész előállít, és lesz egy mágnes, ami forog körülötte szinkronban a 
hajdan forgó, de most álló rész által előállított forgó mezővel. De még 
csak félig fordítottuk ki. Teljes attól lesz, ha a kint meg a bent is 
megcserélődik, kerüljön belülre a mágnes, és kintre a tekercs.

Még mindig ott a kommutátor, aminek semmi más szerepe nincs, mint hogy 
fixálja a két rész közötti mágneses szöghelyzetet.

A kefenélküli motorokban az érzékelő megmondja, hogy a forgó mágnes milyen 
szöghelyzetben van, és ezúttal az inverter, ami előállítja a forgó mezőhöz 
szükséges 3f feszkót, annak a vezérlése adja meg ezt a szöget. Mágnesesen 
semmi nem lesz másképp, ezért tűnik kefenélküli egyenáramú motornak. És 
ezúttal ez a szög tud változni is, tehát olyan, mintha a kommutátornál a 
kefehidat tudnánk vezérléssel kicsit erre-arra forgatni.

A kétfázisú motor a háromfázisútól abban különbözik, hogy a forgó mezőt 
nem 3, hanem csak 2 fázis segítségével állítják elő, de ettől még 
ugyanolyan szép, teljesen egyenletesen körbeforgó mezőt lehet előállítani. 
Az az egy dolog indokolja a létét, hogy egy fázisból kondival is elő lehet 
állítani a másik fázist. A tápvezeték árama-fesze a 3f motornál a 
kedvezőbb. Nem kell a nullavezetőt használni, mert a három fázis áramának 
az összege nulla. Tehát ugyanazon a 3 vezetéken, aminek az árama adott, és 
a szigetelések igénybe vehetősége is adott, nagyobb teljesítmény vihető át 
a szimmetrikus 3 fázissal, mint a 2 fázissal.

Amúgy minden motornál az a lényeg, hogy van valami módon előállított forgó 
mező, amiben a forgó rész mágneses kölcsönhatása miatt jön létre nyomaték. 
Minden villanymotor így átkonvertálható egymásba. Van is egy olyan 
elmélet, amit egységes villamosgép elméletnek hívnak. Ebben nem kis 
erőfeszítéssel végigmászva látni, hogy a felírt egyenleteket is sikerült 
olyan alakra hozni, hogy mindegy legyen, milyen a motor. (Bár lehet, hogy 
vizsgáztam belőle, de töredelmesen bevallom, hogy bajban lennék, ha bele 
kéne mászni a részletekbe. :-) )

hjozsi 



További információk a(z) Epitesz levelezőlistáról