[Epitesz-barkacs] passzivhaz volt Biomassza házi hasznosítása

Balázs Bámer bamerbalazs at gmail.com
2009. Május. 10., V, 15:02:14 CEST

Szervusz Gery!

Akárhogy is lesz: legyen majd benne cserépkályha, hozzá
hagyjatok/építsetek kéményt és ha passzív, legyen rá szellõzés. Simán
lehet majd rendesebb áramszünet, és most nem a mostani fûtésetekre
gondolok, hanem az újat is áram vezérli majd.

> ezindított el abban a keresésben, hogy milyen lehetõségeim lesznek, ha
> belevágok... Sok a probléma, és kevés a lehetõség...ugyanakkor ennél már nem
> lehet sokkal rosszabb... Öröm az ürömben, hogy van egy melléképület, amit
> meg lehetne csinálni egy kis lakásnak, akár passzívháznak, hogy míg a többi

Ez nagyon célszerû gondolat. Elég kellemetlen úgy felújítani, hogy
közben mindig laksz valamelyik sarokban, nem lehet átfogó mûveleteket
végrehajtani. Különösen, hogy úgy tartják, az elsõ házát az
ellenségének építi az ember (-: ha építész vagy, lehet, hogy sok
hülyeséget írok neked laikusként).

> Ugyanakkor az elõttem álló feladatok olyan sokrétûek, hogy hajlamos vagyok
> kétségbeesni :)
> Nem tudom felülrõl lefele k ezdjem-e, vagy lentrõl fel...
> Pince: padlója föld, és fala nagyon gyenge minõségû szikla/malter/beton

Sok emberrel beszélj, lássa a házat gyakorlati szemléletû (!!!!!!)
építész, kõmûves, lehetõleg több. Majd lehet gondolkozni, tervezni. Ez
minél tovább tart, annál jobb, közben te is tudsz minta megoldásokat
nézni. Tudnám ajánlani a mi kõmûvesünket, de õ 200 km-re lakik onnan.
Ha gondolod, megkérdezem egy építész barátomat, aki bár fiatal, igen
jó szemlélete van. Nem tervezhet még, de tanácsot adhat.

Jó a ház tájolása? Csak szerkezeti gondokról írtál.

A felújításról van tapasztalatom. A kiindulási állapot és az eleje itt
látható: http://www.bamer.hu/haz/
A második ütem úgy indult, hogy nagyon rossz az elõszoba, újjá kell
építeni. Aztán legyen hozzá még egy szoba, meg egy folyosó. Télen én
gondolkoztam a lehetõségeken, tavasszal az építész is, de õ elnagyolta
a gondolkodást. Iszonyat sok kis részletet én módosítottam még a
terven, hogy benapozás, kivihetõség, használhatóság stb jobb legyen.
Õt, mint építészt nem ajánlanám. Aztán kifutottunk az idõbõl, azaz nem
lett kõmûves (áprilisban már lehet, hogy késõ, májusban még inkább).
Hát utólag megköszöntem az isteneknek, hogy nem lett, mert õk így
vigyáztak ránk: még nem volt eléggé letisztázva a terv (engedélyezési
volt, és a kiviteli terv az összes csomóponttal nagyon nem hülyeség,
bár igen drága).

Volt még egy tél gondolkodni, beszélgetni. Utána elkezdõdött az
építkezés az alapozással, ahol kb. 50kFt-vel átvertek és tíz centivel
szélesebbre csinálták a házat... utólag nem bánom, bár a megrendelt
gerendák is buktak rajta, át kellett tervezni a födémet. Az alappal
kezdõdött az az A4 oldalnyi lista, ami a tervtõl eltérésünket
listázta, és az engedély módosításának alapja lett (-: volt statikai
hülyeség is benne, a statikus sem figyelt föl rá)
Itt jött jól a kõmûvesünk hozzáértése és szemlélete, akinek szintén
nagyon sokat köszönhetek (bár a kéményt elrontották). Õ, ha nem kéne
építészterv, a régi építõmesterek mintájára iszonyat jó házakat hozna
létre.

A felújítás komoly meglepetéseket jelent, ezért érdemes föltárni
födémet, padlót, a két épületrész csatlakozását stb. Nekünk sorra
jöttek a meglepetések, és a tetõcsere+elõszobabontás+hozzáépítés vége
az lett, hogy megmaradt a falak 2/3-a. Egy kémény szét volt égve,
bejött mellé egy új, emiatt a már kész konyhát porig romboltuk, és
újjáépítettük. Igaz, sokkal jobb lett az elrendezés. A födémcserét sem
halogattam, bár kibírta a tetõre fölstócolt új tetõgerendákat. Erõsen
szuvasak volt némelyik merész kiváltásokkal, meg a belmagasság is csak
226 cm volt, ami a szovjet házgyári lakásoknál is kisebb.

Kiviteli terv nélkül naponta tucat fontos döntést kell hozni, amit
vagy te hozol meg, vagy a kõmûves (-: én szerencsére végig itthon
dolgoztam.

szia: Balázs