[Epitesz-barkacs] fagyasztolada

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Május. 16., Szo, 11:27:48 CEST

Mágus Bérprogram Demo  wrote:
> melyik a jobb megoldás az alábbi hűtésnél

> egyetlen szépséghibája az lenne, hogy a fagyasztóláda "melegítené"
> a "hűtött termet", és a hűtött terem hűtése több hűtési energiát
> igényelne?

Bizony! Erősebb gép kell az egész hűtéséhez.

> vagy ha a fagyasztóláda kompresszorát és a fagyasztóláda külső falán a
> meleget
> leadó részét +20 +30 fokon (lakáshőmérsékleten) szellőztetném,
> rosszabb lenne az összhatásfok?

Ez jó megoldás lenne, ha kivitelezhető, mert maga a fagyasztóláda is
hozzájárulna a nagyobb tér hűtéséhez is, de ő maga is jobban működne, mert
a hideg térből kevesebb hő menne bele az ő hűtött terébe.

> egy teherautó hűtött kasznija (emlékezetem szerint) gyárilag csak 4-5cm
> hungarocellel
> van bélelve,  mintha jobb lenne ha 10 vagy 15cm lenne (mint egy passzív
> házban)

Ha állandóan lenne hűtve, nagyon célszerű lenne vastagabbat használni.

Legyen a felület kb 4x3x2m-nek megfelelő 52m2.
Kint 25 fok, bent 5, dT=20 fok
vastagság: 5 és 15 centi, anyag: 0,04W/mK

Hővezetés kb 42W/fok 5 centinél, 14W/fok 15 centinél.
20 fokon tehát 840W, illetve 280W kell, amihez kb harmada vill
teljesítmény kell, nem mindegy.

Időállandó, már csak a nagyobbat nézve:
Hőellenállás a hővezetés reciproka: 0,07fok/W
Hőkapac: a berakott anyag hőkapacitásától függ. Vegyünk rakodhatóan valami
3 tonna vizet csak úgy hasraütsére, az kb 13MJ/fok
T=RC=0,07K/W * 13e6 Ws/K =910ezer másodperc, tehát 10 nap. :-)
Vagyis a hűtőgépnek nem kell a nap meleg óráiban megszakadnia, a napi
középhőmérséklettel lehet számolni. Persze, ha nincs benne semmi, más az
ábra.

Végülis csak annyit számít, hogy mennyi az időállandó, hogy a hűtőgép max
teljesítménye mennyi kell legyen, ha kánikulában is kell tartani a
hőfokot. Ha üres, akkor lehet, hogy nem bírja a hűtőgép tartani, míg ha
sok holmi van benne, bírja. Kánikulai napokon is a napi középhőmérséklen
nem nagyon haladja meg a 28 fokot, ha jól emléxem.