[Epitesz-barkacs] Daylight izzó. Lux solaris

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Május. 27., Sze, 09:38:15 CEST

szepygab at gmail.com wrote:

> Tükrösben nem nagyon kapsz előtétüveg nélkülit, de pl. az összes G4-
> es foglalatú izzó ilyen.

Milyen az, hogy előtét üveges? mert egy üvegréteg mindenképpen van az
izzószál előtt, különben légköri nyomáson és levegőben kéne a wolframnak
izzania.

Ami nekem van, az egy ún. bromid izzó, és előfeszített. Eredetileg
fotózáshoz vettem, amikor még vakum se volt (70-es évek), és elég sokat
használtam, ennek ellenére még működik. Sőt, azóta jobban elő van
feszítve, mert a fesz felment 220-ról 230-ra. Levilágításnál viszi a
nyákot, mint kés a vajat. :-) Kvarclámpával (ami ugye direkt UV-t ad ki
zömmel állítólag) 25 perc alatt nem volt jó, ezzel meg a 3-4 perc is jó,
biztos ami biztos alapon kap 6 percet. Ez a vastagra sikerült lakkot is
átlövi a rézig az izzó búráján és a leszorító üveglapon keresztül is,
pedig csak ablaküveg. Ha még lenne valami jó kis UV áteresztő
üvegféleségem, tovább csökkenthetném valszleg a levilágítási időt.

Tényleg, mi lenne a nyerő, ami csont nélkül átereszti az UV-t? Netán
polikarbonát lemez? Honnan lehetne infót találni erre? (Habár amennyi
nyákot mostanában fotózgatok...)