[Epitesz-barkacs] hutes talajvizzel

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Május. 29., P, 17:52:27 CEST

Pataki István wrote:

> Arra gondoltam, hogy a nyari nagy meleget (majd ha lesz)
> moderalni lehetne kisse, ha a radiatorok vizet egy
> hocserelovel talajvizben lehutenem. Most mar csak az a kerdes,
> mibol legyen a hocserelo? Nem ismerem a talajviz
> tulajdonsagait, de fennall a veszelye, hogy hamar megeszi az
> alkalmatlan anyagot. Eloszor egy nagy ontottvas radiatorra
> gondoltam, amit beleallitok a vizbe, aztan elobb megesz engem
> az elet, mint azt a rozsda. Esetleg otretegu alu betetes

Alkalmas méretezéssel ez mind jó lehet, de két dologról gondoskodni kell:
1. az a talajvíz, amit felmelegítesz így, odébb kéne, hogy menjen, és
másik jöjjön a helyébe.
2. a lakásban lévő radiátorok "izzadni" fognak, szóval kondenzvíz csöpög
le róluk. Pluszban a vizes felületekbe beleragad mindenféle mocsok, és ha
tartós az állapot, a penész is megjelenik rajtuk. Tehát takaríthatónak
kéne lenniük ezeknek.

Lehet, hogy ha már van talajvíz, jobb megoldás a szivattyúval valamilyen
ventillátoros hőcserélőn átküldeni, ami tolja ki magából magasan a
hűvösebb levegőt, és van kondenzvíz elvezetés is valahogy. Esetleg egy
klíma beltéri roncsot lehet valahonnan szerezni... abban a kondenzvíz
elvezetés is meg van oldva.

Ja igen, ez a harmadik tehát, hogy a radiátorokról lefolyó hideg levegő
csak alul lesz hideg, fejmagasságban már nem, hacsaknem valami egyéb venti
össze nem keveri.

> hoatadasuk. Masik keringeto szivattyu is kellene a
> rendszerhez, de van-e 20kHUF alatt valami hasznalhato?

Mosógép lúgszivattyú, jóval olcsóbb, mint a keringető szivattyú. :-)
Alkalmas körülmények között bírja az állandósult üzemet is, próbáltam. Jó
nagy a térforagáram, amit tud, de nem túl nagy nyomáson. Kint elhelyezve,
ahonnan jön a víz, a se baj, ha uram bocsá, idővel csöpög a tengelyénél.
Ha úgy van elhelyezve, hogy a járókerék a vízszint alatt lehet valami
ügyes konstrukcióval, akkor el tud indulni lábszelep nélkül is. Ha kevés a
nyomás, amit tud, többet is sorba lehet kötni.