[Epitesz-barkacs] radiátor csobogás - termosztát beállítás

Mágus Bérprogram Demo magus.demo at dpg.hu
2009. Nov. 1., V, 23:08:56 CET

Hofferek Attila  <hofi at soka.co.hu> 2009.11.01. 19:27:51 +1h-kor írta:

> Nincs, de a teszkóba van öccázé párja, mint az aluljáróscigányoknál :-)

közben eszembe jutott, illetve rátaláltam:

lényege:  fázisváltás és  glaubersó

Jóval kisebb helyet és beruházást igényelnek az úgynevezett látens vagy fázisváltós hőtárolók, melyek töltőanyaga hő felvétele közben halmazállapot-változáson megy át, majd később a megfordított folyamatban a felvett hőt leadva visszakristályosodik. Az épületfűtésre elsőként Telkes Mária által használt anyag a glaubersó (Na2SO4.10H2O) volt, ami azonos térfogaton kb. nyolcszor több hőt képes tárolni mint a víz. A fenti példában tehát kb. 33 m3-es ( családi házak széntárolója szokott ekkora lenni ) tároló elég lehet. Több sóhidrát is alkalmas a töltoanyag szerepére, és más - magasabb hőfokon kristályosodó - szerves vegyületekkel is folytattak biztató kísérleteket Magyarországon is.

Napkollektorokhoz a vizen kivül a kavicsot, meg a falakat használják, de a legjobb a látens (rejtett) hő kihasználása (lenne). A “nagyokosok” glaubersót használnak. Ennek a dermedési-olvadási pontja 45C körül van, az állapotváltozás közben hőfokváltozás nélkül nagyon sok hőenergiát ad le/vesz fel. A viznél kb. 6-szor több hőt tárol igy azonos térfogaton.

-Na jó, csak hol szerez az ember 1m3 glaubersót?
-fénykép előhivó anyagoknál láttam néhány grammot-.

A másik, elérhetőbb ilyen anyag a parafin. 54C körül olvad, az olvadási fajhője 35cal/kg.
Egyszer autó fűtéséhez csináltak ebből hőtárolót.

A kavicsos tároló jól illeszthető a levegős kollektorhoz.