[Epitesz-barkacs] voltmero re: kvarccso elotete

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Nov. 10., K, 09:36:23 CET

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> jól gondolom, hogy a hődrótos a wattos és a meddő eredőjét
> méri?

Nem. Ezt csak példának írtam, ez nem teljesítménymérő cucc, hanem pl
áramot lehetne vele mérni. Az a lényeg, hogy a drótban fejlődő hő az áram
effektív értékének a négyzetével lesz arányos (i^2*R), tehát mindegy,
milyen hullámformájú, vagy akár egyenáramról van-e szó, ez mindig jól
fogja az effektív értékeg figyelembe venni.

Teljesítményméréshez két mérőmű kell. A forgó-morgóban is van egy
fesztekercs meg egy áramtekercs. Ez már nem tud DC-t mérni. Mindkét
tekercs örvényáramokat hoz létre az alu tárcsában, amik az alkalmas
elrendezés miatt hoznak létre nyomatékot, ugyanakkor van egy DC fékező
mágnes is - ha jól tudom ezeket.

Annyira sosem mélyedtem bele, hogy tök pontosan, matematikailag is követni
tudjam, mi is történik.

> mert ha igen, akkor a forgómorgó és a hődrótos adataiból a
> cosfi (szerintem) akár számítható is lenne...

Cosfi úgy számítható, hogy bármilyen effektív értéket mérni tudó
műszerekkel megméri az ember a feszt és az áramot, a kettőt összeszorozza
(=S, látszólagos teljesítmény), majd ezzel elosztja a valódi vattos
teljesítményt. Feltéve, hogy mind az áram, mind a fesz színuszos. Ha
akárcsak az egyik nem színuszos, akkor ezt teljesítmény-tényezőnek
nevezik. A cosfi arra a fi szögre vonatkozik, amennyire eltér az áram
alapharmonikusa a feszültség alapharmonikusától.

P/S-re akkor is adódhat 1-nél kisebb szám, ha ezek fázisban vannak. Pl ha
van egy színuszos feszültség, és egy nemszínuszos áram. Tipikus hétköznapi
példa, amikor a feszt rögtön egyenirányítják, és csak a fesz-csúcsok
közelében folyik áram (konditöltési célból). Ekkor az áram felbontható
alapharmonikusra és felharmonikusokra. A felharmonikusok
(100-150-200-250... Hz) nem adnak teljesítményt átlagban, mert nincs velük
azonos frekijű feszültség (elvileg). Viszont van meddő teljesítményük,
mert hol a fogyasztó felé, hol visszafelé áramik az energia. Illetve a
vezetéket melegítik természetesen, ott már fesz is van nekik: i*r. :-)

> bár, ha a zsebemre csak a forgómorgó hat, akkor akár a cosfi
> lehet akármennyi is...

Ebből a szempontból igen, abból viszont nem, hogy milyen vezetéket kell
használni. Valamint a vezetékekben keletkező többlethő is fizetendő: mint
fent, illetve rossz cosfi esetén az azonos teljesítményhez tartozó nagyobb
áram miatt. Persze csak a forgó morgó utáni vezetékekben keletkezett
többletteljesítmény jön szóba. Ezeket már méri a szerkezet.