[Epitesz-barkacs] glimmlampa

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Nov. 12., Cs, 19:54:23 CET

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> az általad számított alkatrészeket valahogy így?
> http://img.tar.hu/hegedujanos/size2/17992423.jpg

Majdnem. Én feleslegesnek találom a biztit, az 1 megás kisütő ellenállást,
a diódával soros ellenállást (ezt tök értelmetlen), a 470 ohm (ami nálam
4k7) meg nem ide kéne, hanem direkt a kondival sorban. Szóval ezen a
rajzon feleslegesen sok az alkatrész.

> jól gondolom, hogy
> 230V 5mA kondi nélkül 1,15W lenne,

Jól.

> de a kis kondi meddő felé húzza el,
> és a forgómorgó ennek a töredékét mérné?

Így van. 0,11W az én értékeimmel, de a soros ellenállás (4k7)
csökkentésével ez tovább csökkenthető.

Tulajdonképpen ez az ellenállás arra kell, hogy ha a bekapcs pillanatában
van 325V, a kondi meg épp ki van sülve, akkor az ellenállásra jut
pillanatszerűen az egész fesz. (A led és a dióda fesz-esése
elhanyagolható). Tehát az áramot az ellenállás korlátozza. 4k7 esetén ez
kb 49mA, ez még semminek nem árt. De fel lehet menni akár 150-230mA-re is
(2k2, illetve 1k5), de  akkor a fogyasztás lejön 0,055 illetve 0,038 W-ra.
:)

Illetve, ha normális fényt akarsz kicsikarni, akkor lehet 10mA-re
átszámolni az egészet. Sőt, ha nem átallasz berakni teljes graetz-et,
akkor a az az áram, ami most a diódán folyik, szintén fényt generál.
Szóval ekkor az RC után jön a graetz 2 váltó pontja, a DC pontok közé meg
helyes polaritással a led.