[Epitesz-barkacs] glimmlampa

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Nov. 13., P, 00:03:24 CET

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> és ha 10db led van sorbakötve, és másik 10db ellenpárhuzamosként

Akkor feleslegesen lesz drága a cucc. Akkor már tényleg érdemes a graetzes
módit választani. Az ellenállás meg a kondi akkor is ugyanaz.

> és pl. akár 100db led sorbakötve pl. megenné a "csúcsos" 325 Voltot?

Végülis igen, sőt, kevesebb is valszleg elég lenne. Pl a ledes lámpában 3
aksi van, ezek 3,6V-ot adnak, és minden led párhuzamosan van kötve, és így
megy rá erre a feszre. Ezeknek a fehér ledeknek már nem olyan kőkemény a
nyitófeszük. Van külön is nekem pár darab, kipróbáltam már több, mint
4V-tal is, ekkor már 0,2A áramot vett fel egy 5mm-es példány. Biztos nem
bírta volna sokáig.

Szóval, ha egy diódahíddal (graetz) direktben egyenrángatod a hálózatot,
és ezt ráküldöd 80-100 db ledre, akkor szerintem semmi se kell - elvileg.
Gyakorlatilag nem lesz jó, mert a hálózaton néha irdatlan túlfeszek vannak
tüskék formájában, és még teljesítmény is van mögöttük. Egyszerű esetben
valami fojtócskával le lehet a problémát kezelni. Esetleg varisztorokat
kell még használni. 1 fázisnál tipikusan 275V-ost érdemes berakni, ez
valahol 400V-on vág elég keményen.