[Epitesz-barkacs] glimmlampa

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Nov. 13., P, 11:21:15 CET

Hofferek Attila wrote:

> Nocsak. Hogyan?

Nézd, ha egy barna felületet megvilágítasz egy gyenge fényforrással, akkor
barnának látod, ugye? Ha a nap süt rá, akkor is, pedig akkor már erről a
barna felületről elég erős fény jön.

Én úgy képzelem (ezt a monitoros móka is alátámasztani látszik), hogy a
piros és zöld alkalmas arányú keverésével barna színt látunk. Akkor is
annak láttam, ha felnyomtam a fényerőt, vagy ha lecsökkentettem.

Persze lehet, hogy a relativitás bejön. Nem emléxem, hol, talán a tippen
közölt valaki egy linket, amiben van egy sötétszürke meg világosszürke
mezőkből álló sakktábla térben ábrázolva, egyik részére egy tágy árnyékot
vet. A világos és a sötét részben is van egy-egy betű. A világosban a
világosszürke mezők egyikén egy sötétszürke betű, az árnyékban meg a
sötétszürke mezők egyikén egy világosszürke betű.

Ránézve úgy tűnik, mintha a két hely inverze lenne egymásnak, tehát
amilyen színű itt a betű, olyan amitt a mező és fordítva.
Viszont, ha kivágjuk az egyiket, és átvisszük a másik mellé, az jön ki,
hogy ami az árnyékban világos-szürke, az a nem árnyékos részen a
sötétszürkével teljesen egyezik, a betűk meg nagyon eltérnek.

Meg is találtam máshogy, két sárgás pöttyel. Látszólag a sötét rész
sárgája erősebb, de ha egymásra viszem őket, akkor egyformák. És a
környezetük is, pedig emitt sötét, amott világos mezőről van szó.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Optical_grey_squares_orange_brown.svg