[Epitesz-barkacs] Mennyit fejlődött a biztonság?

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Nov. 16., H, 12:20:52 CET

Hofferek Attila wrote:

> Annál még íjjal is nagyobbat lehet ütni, valamint egy mostani fegyverrel
> sem halsz meg feltétlenül, ha eltalálnak.

Minap filóztam rajta valami hülye film alapján, ahol az egyik fazon a
másik kettőnek azt mondta egy tűzpárbaj előtt, hogy rakják tele a
zsebeiket tárakkal.

Ha egy 500m/s-os 5 grammos skuló eltalál egy 25 dekás fémtárgyat, ami
valami lemez-szerkezet, és feltesszük, hogy olyan a deformáció, hogy
rugalmatlan az ütközés, akkor az impulzus marad meg.

500*5e-3=v*0,25-ből kijön, hogy v=10 m/s.
Tehát a mellkasnak nekimegy 10m/s sebességgel egy 25 dekás tárgy. Egész
lájtosnak tűnik.

Na de: a mellkason álljon meg (egy szóra) érdemben 1 centis távon.
Ha egyenletes erőt tételezünk fel (ami messze a legjobb lenne), akkor
F*s=0,5*m*v^2-ből az jön ki, hogy F=1250N, tehát 125 kilós erő hat a
mellkasra. Igaz, hogy csak kb 2ms ideig, de azért ez nem kis ütés. :-) Ha
meg azt is veszem, hogy nem tök rugalmas a golyó-tárgy ütközés, az erő meg
nem egyforma végig, ez könnyen lehet, hogy akár a 200 kilót is meghaladja.

Az ultrahangos vesekő törésnél mekkora erők, milyen ideig hathatnak? :-)
Vagy: lehetne többforrású ultrahang löketekkel távolról pl vakolatot
leverni egy házról? :-)