[Epitesz-barkacs] spórolás intelligens termosztáttal

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Nov. 30., H, 15:08:28 CET

Acs Gabor wrote:
> Jó ez a rajz, köszi :)
>
> Annyival egészíteném ki, hogy ebből a megtakarítás rész sokkal
> keskenyebb, mert a fal hőmérsékletéből kikanyarított darabka számít a
> beszélgetéseink szerint.

Igen, csak ez így sikerült. A jellege a lényeg. És az, hogy a hőfok nem
léghőmérsékletet kell jelentsen, hanem fal felületi hőfokot.

> Azt hiszem, igazi megtakarítást az jelent majd, ha leprogramozom a
> PID-et, és kevesebbet fog ingadozni a lakás hőmérséklete. Most a

Nem értem, mit akarsz leprogramozni.
Gyakorlatilag amikor hétvégére elmentek otthonról, teljesen kikapcsolod a
kazánt, ekkor a rajzzal ellentétben a fal belső felületének a hőfoka kb
egy Tk+(Tb-Tk)*e^(-t/T) függvény szerint csökken (ha el nem rontottam), a
felfűtés meg fordítva és jóval gyorsabban megy végbe.

> lengésből adódó túlfűtésre lehet, hogy súlyos százalékokat költök.

Aha. Ehhez jó az, amit írtam, hogy a külső hőfok szerint nyomja a kazánt,
és a különbséget kell csak kiszabályozni.
Az tetszene, ha a vízhőfok függene a külső hőfoktól, és a kazán állandóan
menne, és a belső hőfokérzékelő csak picit avatkozna be ugyanitt.

> Figyelni kellene a termosztátnak a változás sebességét, és még időben
> abbahagyni a fűtést, vagy már előbb elkezdeni, mint hogy ténylegesen
> eléri az alsó pontot. Nem eléggé értek a szabályzástechnikához, de azt
> hiszem, a PID ezt tudja. De majd kijavítotok, ha nem :)

Végülis igen, valóban tudhatja. Én legalábbis már szórakoztam ilyennel
kicsiben. Szerintem nagy tömegeknél ez a túlfűtésesdi nem jön létre. Nincs
rá elég kakaó. Akkor jön létre, ha van egy nagytömegű fűtőtest, ami a
fűtendő tárgyhoz képest nagy tömegű, ezért, amikor ki van kapcsolva már,
akkor is rengeteg felhalmozott hő van, amit már nem lehet visszavonni.
Lakásfűtésnél, ahol a hőkapac bent van, ez nem áll elő.