[Epitesz-barkacs] spórolás intelligens termosztáttal

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Nov. 30., H, 15:28:26 CET

Acs Gabor wrote:
> Most csak sima kétpont szabályzás van. Fél fok a hiszterézise, az eredő
> lengés valahol 1-2 fok között van. Ezt ha leszorítanám tényleges fél fok
> lengésre, vagy kevesebbre, alacsonyabbra lehetne állítani az
> átlaghőmérsékletet (az alsó pontnál fázik az ember).

Aha. Hát ez tényleg vacak.
Egy tökegyszerű megoldás: amikor felfűtés periódus van, legyen a
hőfokszabályozó érzékelő része egy pici ellenállással felfűtve pl 1, 1,5
vagy akár 2 fokot is. Ezzel akár teljesen el tudod tüntetni a
hiszterézist. A beavatkozás pici, könnyen végrehajtható.

> A nagy tömeg miatt a túllövés lehet, hogy nem is felfelé van, hanem
> inkább lefelé, mert amikor beindul a kazán, onnantól még a lendület
> bőven viszi lefelé, mire átmelegszenek a radiátorok, és vele együtt a
> szoba levegője. Lehet, hogy úgy kellene megcsinálni, hogy fél óránként
> mindenképp induljon be a kazán, de hogy mennyi időre, azt változtatja a
> hővesztési görbék szerint. Illetve ezt a periódusidőt is módosítja a
> görbe bizonyos meredekségénél.

Ez, amit fent leírtam, akár azt is meg tudja csinálni (ha túlkompenzálod a
hiszterézist), hogy viszonylag gyakrabban beindul a kazán, szinte meg se
moccan a léghőmérséklet. Erősebb túlkompenzálás esetén átmegy analóg
szabályozásfélébe az egész, vagyis jó sűrűn tud kapcsolgatni, viszont
ahogy kint megy lefelé a hőfok, úgy bent is picit, szépen lassan.

A klímák hőfokszabályozása valami ilyesmi. Akkor is ki-be kapcsolgat, ha
fix a hőfok. Meg a régi fég hőfokszabályozók is kb ezt csinálták.