[Epitesz-barkacs] vakrozsda

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Okt. 4., V, 18:19:17 CEST

Pataki István wrote:

> Van néhány vas eszközöm, amin - ha jól használom a szót - ún.
> vakrozsda van. Nem ment bele az anyagba, csak a felületén van, de
> elbarnitja. El lehet ezt távolítani vegyi úton?

Nem igazán ezt szokták vakrozsda alatt érteni, hanem azt, ami már mélyen
belehatolt az anyagba.

Amúgy sósavval szépen el lehet távolítani mindet. A sósav töménységével
lehet belőni, hogy az alapfémet mennyire hagyja békén.

Aztán persze biztos van olyan anyag, ami viszi a rozsdát, de nem bántja az
alapfémet, lehet, hogy ezekkel is érdemes próbálkozni (a különféle bolti
rozsdaoldók, passziválók), meg régen egy vegyésztől kaptam valami sószerű
anyagot, amit hozzá lehet adagolni a sósavhoz, ezzel elérni, hogy csak a
rozsdát oldja a fémet ne. Na azt valamiért nem próbáltam ki, mára meg már,
ha meg is lenne valahol az az anyag, fogalmam sincs, hogy hol, de ha meg
is találnám, nem tudnám, hogy ez volna az. :-)