[Epitesz-barkacs] INOX vagy savallo vagy a magnes fogja-e vagysem? Re: polirozas?

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2009. Okt. 5., H, 08:56:04 CEST

SZIGETI Szabolcs wrote:
> Hali!
> Amiket láttam pl. kötőelemekre, kétféle cuccot lehetett kapni A2
> (AISI304)
> és A4 (AISI316) kód alatt. Előbbi a "rozsdamentes", utóbbi a "saválló"
> náven
> fut.

Rákerestem ezekre a kódokra, és úgy tűnik, mintha tényleg ez a kétféle
anyag lenne. Pl egy helyen vegyi fülkéket állítanak elő, vagy ebből vagy
abból, nem másból egyszer sem. Érdekes.

Ugyanakkor biztos vannak nagyobb mechanikai igénybevételnek kitett elemek,
amiknél ezt is figyelembe kell venni, ott biztos másféle anyag is van.
Vagy ahol forróság van.

Anno dolgoztam (hegesztőgép javításilag) az épülő paksi erőműben. Közben
persze dolgoztak az ottaniak, pl ilyen savállószerű anyagokból csöveket
hegesztettek, amiknek minden egyes varratát megröntgenezték. Ezeknek pl a
sugárzásállóságra is jónak kellett lenniük. Persze gőzöm sincs, miféle
anyagokból voltak, de nagyon rigorózus szabályok voltak nekik. Pl ha a
wolframtű beleért az anyagba, azonnal megállni, kiköszörülni
maradéktalanul, és mehet tovább. Az se volt mindegy, hogy mivel
köszörülnek.

Nagy bűvészet ez, akárhogy is nézzük. Rengeteg tapasztalat kell legyen
mögötte. Eszméletlen sokféle ötvöző létezik, és ezek aránya még sokfélébb
lehet... és még hőkezelni, mechanikailag kezelni (hengerlés...) is
sokféleképpen lehet, amik mind megváltoztatják a tulajdonságaikat.